26 MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NT. TOŻSAMOŚĆ, KONDYCJA I POWINNOŚCI PEDAGOGIKI MIĘDZYKULTUROWEJ: TRADYCJA I WSPÓŁCZESNOŚĆ.

CIESZYN-USTROŃ, 26-28 CZERWCA 2022 ROKU.

 

Organizator konferencji:

Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie – jednostka akademicka publiczna.

 

Współorganizatorzy konferencji:

Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej;

Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy;

Uniwersytet im. Borysa Grinczenki w Kijowie (Ukraina);

Uniwersytet Ostrawski (Republika Czeska);

Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja).

 

Cele konferencji:

26 międzynarodowa konferencja z cyklu „Edukacja Międzykulturowa w Polsce i na świecie” organizowana w cieszyńskim ośrodku akademickim, stanowi podsumowanie wieloletnich interdyscyplinarnych badań prowadzonych w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i poświęconych m.in. zagadnieniom: problemów Pogranicza i edukacji; osobowości i społecznego funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych; dialogu międzykulturowego i jego znaczenia w edukacji regionalnej, postaw dzieci i młodzieży wobec zróżnicowania narodowego, religijnego, kulturowego, działalności szkół oraz różnych organizacji, podejmujących problematykę wielokulturowości; teorii przydatnych w badaniach i studiach nad edukacją międzykulturową; wartości cenionych przez dzieci i młodzież z Pogranicza oraz kształcenia aksjologicznego, podejmowanego w działaniach pedagogicznych; polityki społecznej i oświatowej w kontekście edukacji międzykulturowej czy teorii i modelom badań międzykulturowych.

Głównym obszarem dyskusji podczas konferencji mamy zamiar uczynić konteksty teoretyczne i praktyczne edukacji międzykulturowej realizowanej w Polsce i za granicą. Skoncentrujemy się na kilku ważnych obszarach tematycznych, dotyczących m.in.:

- aktualnych uwarunkowań pedagogiki i edukacji międzykulturowej, w tym polityki i zmian klimatu społecznego,

- sytuacji społeczności mniejszościowych – autochtonicznych i napływowych – w różnych krajach,

- kondycji dyscypliny naukowej – pedagogiki międzykulturowej, jak i obszaru praktyki społecznej – edukacji międzykulturowej,

- strategii upowszechniania oraz promocji idei i praktyki edukacji międzykulturowej zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju.

 

PROGRAM KONFERENCJI

 

SPRAWOZDANIE Z KONFERENCJI