26 MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NT. TOŻSAMOŚĆ, KONDYCJA I POWINNOŚCI PEDAGOGIKI MIĘDZYKULTUROWEJ: TRADYCJA I WSPÓŁCZESNOŚĆ.
CIESZYN-USTROŃ, 26-28 CZERWCA 2022 ROKU.
Organizator konferencji:
Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie – jednostka akademicka publiczna.
Współorganizatorzy konferencji:
Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej;
Narodowa Akademia Nauk Pedagogicznych Ukrainy;
Uniwersytet im. Borysa Grinczenki w Kijowie (Ukraina);
Uniwersytet Ostrawski (Republika Czeska);
Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja).
Cele konferencji:
26 międzynarodowa konferencja z cyklu „Edukacja Międzykulturowa w Polsce i na świecie” organizowana w cieszyńskim ośrodku akademickim, stanowi podsumowanie wieloletnich interdyscyplinarnych badań prowadzonych w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i poświęconych m.in. zagadnieniom: problemów Pogranicza i edukacji; osobowości i społecznego funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych; dialogu międzykulturowego i jego znaczenia w edukacji regionalnej, postaw dzieci i młodzieży wobec zróżnicowania narodowego, religijnego, kulturowego, działalności szkół oraz różnych organizacji, podejmujących problematykę wielokulturowości; teorii przydatnych w badaniach i studiach nad edukacją międzykulturową; wartości cenionych przez dzieci i młodzież z Pogranicza oraz kształcenia aksjologicznego, podejmowanego w działaniach pedagogicznych; polityki społecznej i oświatowej w kontekście edukacji międzykulturowej czy teorii i modelom badań międzykulturowych.
Głównym obszarem dyskusji podczas konferencji mamy zamiar uczynić konteksty teoretyczne i praktyczne edukacji międzykulturowej realizowanej w Polsce i za granicą. Skoncentrujemy się na kilku ważnych obszarach tematycznych, dotyczących m.in.:
- aktualnych uwarunkowań pedagogiki i edukacji międzykulturowej, w tym polityki i zmian klimatu społecznego,
- sytuacji społeczności mniejszościowych – autochtonicznych i napływowych – w różnych krajach,
- kondycji dyscypliny naukowej – pedagogiki międzykulturowej, jak i obszaru praktyki społecznej – edukacji międzykulturowej,
- strategii upowszechniania oraz promocji idei i praktyki edukacji międzykulturowej zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju.