Informacja o działalności komitetu naukowego/ problemowego PAN w 2019 r.

(sporządzana w wersji elektronicznej; forma tradycyjna do uzgodnienia z właściwym adresatem)

Adresaci:

Wydział PAN 

(koordynujący działalność komitetu naukowego/ problemowego objętego zakresem działania Wydziału)

Gabinet Prezesa PAN 

(w zakresie działalności komitetu problemowego przy Prezydium PAN)

Termin: 31.01.20….r.

  1. Informacje ogólne

Komitet ……………….PAN

I.1. Skład osobowy i struktura organizacyjna Komitetu:

  • prezydium, skład osobowy Komitetu 
  • zestawienie liczbowe: liczba członków ogółem, w tym członkowie PAN;
  • zatrudnionych w (jako głównym miejscu pracy): jednostkach PAN, uczelniach, instytutach badawczych, pozostałych)
  • komisje, sekcje lub zespoły (nazwy, przewodniczący), liczba członków, udział w ich składzie osób niebędących członkami Komitetu. 

I.2. Zakres działania Komitetu.

I.3. Dane adresowe do korespondencji: adres pocztowy, adresy elektroniczne, numer telefonu do kontaktów.

  1. Zebrania Komitetu (opis)

II.1. Zebrania plenarne (data, najważniejsze omawiane problemy, liczba i tematy wygłoszonych referatów)

II.2. Posiedzenia prezydium Komitetu (data, najważniejsze omawiane problemy) 

II.3. Posiedzenia komisji, sekcji, zespołów (data, liczba i tematy wygłoszonych referatów) – Zespół Pedagogiki Specjalnej KNP PAN – posiedzenia Zespołu: 

L.p. 

Data posiedzenia 

Miejsce posiedzenia 

Ilość uczestników

Tematy wygłoszonych referatów 

1.

25.03.2019 

WSE UAM w Poznaniu 

34

1. Rządowy Program „Za Życiem” i Ustawa Dostępność+ - założenia oraz możliwe efekty mgr Katarzyna Heba (prawnik, członkini Zespołu opracowującego Program „Za Życiem”),

2. Sytuacja pedagogiki specjalnej w świetle funkcjonowania Ustawy 2.0 – stan aktualny oraz perspektywy – prof. dr hab. Zenon Gajdzica (UŚ w Katowicach, Wydział w Cieszynie),

3. Standardy kształcenia nauczycieli , w tym na kierunku pedagogiki specjalna – wyniki realizacji konsultacji społecznych nad projektem rozporządzenia MNiSW w danej sprawie – dr hab. Barbara Marcinkowska, prof. APS,

4. Kształcenie pedagogów specjalnych na studiach podyplomowych – możliwe działania na rzecz zmiany istniejącej sytuacji braku nadzoru nad jakością kształcenia oraz przygotowaniem kadry – propozycje – prof. dr hab. Marzenna Zaorska,

5. Sytuacja osób z niepełnosprawnościami przebywających w DPS – dr Beata Mydłowska, prof. dr hab. Marzenna Zaorska.

2.

27.06.2019

APS w Warszawie 

32

1. Działalność Fundacji „Szansa dla Niewidomych” na rzecz promowania problematyki niepełnosprawności wzrokowej (ze szczególnym uwzględnieniem konferencji naukowych „REHA for the blind in Poland” oraz „International Mobility Conference”) – mgr Malwina Wysocka (prezes Fundacji),

2. Założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, idee i sposób procedowania usankcjonowanych przez system kwalifikacji rynkowych - mgr Piotr Bordzoł, mgr Elżbieta Strzemieczna (IBE), 

3. Założenia ogólne Projektu Modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – koordynator Zespołu MEN ds. opracowania nowego modelu kształcenia uczniów ze SPE  mgr Elżbieta Neroj (MEN).

3.

18.11.2019 

UKSW w Warszawie 

42

1. Założenia koncepcyjne Modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – nowe rozwiązania – mgr Elżbieta Neroj (MEN), 

2. Diagnoza funkcjonalna (ICF) jako postawa oceny potrzeb uczniów ze SPE w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – mgr Marzena Czarnocka (członkini Zespołu MEN do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), 

3.  Platforma dotycząca edukacji włączającej jako element wdrażania koncepcji edukacji włączającej w Polsce – Jan Kosiński-Gortych (MEN).

4. Dobre praktyki wdrażania założeń edukacji włączającej w Polsce na przykładzie Szkoły Podstawowej w Łajskach – mgr Marek Tarwacki (członek Zespołu MEN do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).   

III. Konferencje (debaty, dyskusje, inne formy spotkań naukowych)

III.1 Konferencje naukowe zorganizowane/ współorganizowane przez Komitet lub organizowane pod patronatem Komitetu: Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PAN 

Liczba ogółem: 7

w tym:

Nazwa konferencji

Organizator, 

Rodzaj konferencji

Liczba uczestników

Liczba

Dofinans.

data, miejsce

współorgani-

zatorzy, patronat

krajowa

między-narodowa

ogółem

z zagranicy

wystąpień

ze środków

DUN (w zł)

Seminarium naukowe na temat: „Kształcenie pedagogów specjalnych 2019+”, 11.01.2019, Warszawa 

APS, UG, WSE UAM

-

87

-

6

-

Międzynarodowa Konferencja na temat: „Wspieranie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce”, 05.03.2019, Warszawa

MEN

-

V

350

5

15

 

Sympozjum Pedagogiki Specjalnej na temat: „Pedagogika specjalna w rozpoznawaniu triady teoretyczno-empirycznej: osoba − rodzina − społeczeństwo”, w ramach X Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, 18-20.09.2019, UW, APS, Warszawa 

PTP, UW, APS 

X

-

45

-

15

-

Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: „(Re)konstrukcje pedagogiki akademickiej – troski, nadzieje, perspektywy”, 13-14.09.2019 WNS UWM, Olsztyn

WNS UWM 

X

-

210

-

108

 

Międzynarodową Konferencją Pedagogiki Specjalnej z cyklu OSOBA na temat: Jedność w różnorodności - idea i rzeczywistość 30 lat edukacji integracyjnej w Polsce, APS, 26-27.09.2019, Warszawa

APS

-

X

200

14

63

 

Międzynarodowa Konferencja Naukowe REHA FOR THE BLIND IN POLAND XVII edycja Konferencji w 20. rocznicę jej inauguracji pod hasłem Nowoczesna edukacja i okulistyka przywracające nadzieję, UKSW, Fundacja Szansa dla Niewidomych, 23.10.2019 Warszawa 

UKSW, Fundacja „Szansa dla Niewidomych” 

-

X

650

45

61

 

Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat: „Nierówna Edukacja. Forum wymiany myśli i doświadczeń”, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2011.2019, Cieszyn 

-

X

140

3

34

 

W tabeli: liczba wystąpień – łączna liczba wszystkich rodzajów wystąpień konferencyjnych 

III.2 Omówienie wyników konferencji z punktu widzenia jej znaczenia dla reprezentowanej przez Komitet dyscypliny naukowej.

  1. Inne formy działalności upowszechniającej i promującej naukę (opis)

(audycje i programy w radiu i telewizji, udział w festiwalach nauki, piknikach naukowych, wystąpienia w mediach elektronicznych, artykuły w prasie popularyzujące naukę itp. – dotyczy działań, w których bezpośrednio zaangażowany był Komitet lub jego struktury wewnętrzne). 

- 04.01.2019 – udział prof. dr hab. Marzenny Zaorskiej w programie TV3 Olsztyn „Wstaje dzień” na temat rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (z okazji Dnia L. Braille'a) – informacje na dany temat znalazły się również w wiadomościach lokalnych TVP3 Olsztyn w dniu 04.01.2019, o godz. 18.30, a także w TVP1 w Teleekspresie Ekstra o godz. 17.15. 

- transmisja wystąpienia prof. dr hab. Marzenny Zaorskiej z Międzynarodowej Konferencji Naukowej REHA FOR THE BLIND IN POLAND - XVII edycja Konferencji w 20. rocznicę jej inauguracji, pod hasłem Nowoczesna edukacja i okulistyka przywracające nadzieję, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Fundacja Szansa dla Niewidomych, Warszawa – Centrum Nauki Kopernik, 21-23.10.2019 r. – wystąpienie „Edukacja z prawdziwego zdarzenia – szkoły i uczelnie dobrze przygotowane do kształcenia niewidomych i słabowidzących zarówno w edukacji włączającej jak i w szkolnictwie specjalistycznym”. 

  1. Działania Komitetu na rzecz reprezentowanych dyscyplin naukowych/ problemu (opis)

V.1. Ocena stanu i potrzeb tych dyscyplin/problemu oraz instytucji naukowych (z ich własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z organów Akademii); formułowanie zadań ważnych dla rozwoju nauki i gospodarki narodowej lub regionu; inspirowanie innych działań naukowych o charakterze interdyscyplinarnym, współpraca z organami i instytutami naukowymi Akademii na rzecz wspierania rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową; m.in. formułowanie priorytetów badawczych, ocena wydawnictw naukowych, opracowywanie i przedstawianie programów badawczych oraz standardów i kierunków kształcenia w zakresie reprezentowanych dyscyplin/ problemu objętych zakresem działania Komitetu, inne wynikające ze specyfiki działania Komitetu (dotyczy działań, w których podmiotem był Komitet lub jego struktury wewnętrzne, a nie poszczególne osoby).  

V.2 Działalność ekspercka, opinie, oceny i konsultacje w roku sprawozdawczym: 

- Marzenna Zaorska – ekspert NCBiR.  

V.2.1. Ekspertyzy: zagadnienie/temat, wykonawca/współwykonawca, zleceniodawca lub jednostka wnioskująca, termin wykonania (rok rozpoczęcia i rok zakończenia) odbiorca, sposób wykorzystania, sposób upowszechniania, inne instytucje lub osoby, którym ekspertyza była przedstawiana (wykaz, opis):

- opinia dotycząca produktu o nazwie: Kładki sensoryczne z puzzlowym zaczepem, sporządzona dla Firmy NOVUM, ul. Bolesława Chrobrego 1, 12-100 Szczytno, na wniosek PARP – dotyczy Projektu Badań i Rozwoju (B+R) – prof. dr hab. Marzenna Zaorska (24.04.2019), 

- opinia Raportu badań naukowych (badania eksperymentalne) zrealizowanych w celu oceny funkcjonalności kładek sensorycznych Firmy Novum na prośbę PARP na prośbę PARP – dotyczy Projektu Badań i Rozwoju (B+R)  - prof. dr hab. Marzenna Zaorska. . 

V.2.2. Opinie, oceny i konsultacje (wykaz):

- uwagi do projektu Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wraz z dołączonymi do danego projektu załącznikami przedstawiającymi standardy kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela (30.04.2019),

- wątpliwości, dotyczących prowadzenia studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej w oparciu o Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (chodzi o rozporządzenie, które ukazało się dnia 2 sierpnia 2019 w sprawie standardu kształcenia nauczycieli). Standard zakłada prowadzenie trzech typów studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej (28.08.2019),

  1. 3. Inne działania wynikające ze specyfiki działania Komitetu (opis).
  2. Działalność wydawnicza

VI.1


Wyszczególnienie


Tytuł publikacji

Wydawca/współwydawca

Wydawnictwa 

w wersji:

- drukowanej


Nakład

(w egz.)

Dofinans. ze środków DUN

(w zł)

   

- elektronicznej

   

Wydawnictwa ciągłe (w tym czasopisma, np. miesięczniki, kwartalniki; inne periodyki)

1. Marzenna Zaorska, In Search for Optimal Educational, Rehabilitative and Supportive Solutions for People with Disabilities in the Context of Postulates Put Forward in the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), Przegląd Badań Edukacyjnych, Vol 1, No 28, 2019, s. 161–176.

2. Marzenna Zaorska, Problematyka intymności w komunikacji alternatywnej, „Niepełnosprawność”, nr 33, 2019, s. 145-157

3. Marzenna Zaorska, Sen oraz sny osób niewidzących, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 3, 2019, s. 45-58.   

4. Zenon Gajdzica, Zasady organizacji kształcenia w edukacjach  

inkluzyjnych uczniów z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność.  

Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2019, nr 33, s. 26-39.

5. Zenon Gajdzica, Wybrane aspekty czasu w dwóch koncepcjach edukacji  

włączającej. „Kwartalnik Pedagogiczny” 2019, nr 3 (253), s. 42-55.

6. Zenon Gajdzica, The educational context of the Sejm protest by people  

with disabilities and their families. “Interdisciplinary Contexts of  

Special Pedagogy”, no. 25, Poznań 2019, pp. 83-103.

7. Zenon Gajdzica, Didactic Tasks as a Factor of Including Students  

with Mild Intellectual Disability into the Mainstream of Lesson Work  

in a General Access School, „Konteksty Pedagogiczne”, 2(13), 2019, pp.  

47–57.  

ISSN 1895-4308; print ISSN 2392-1544 – online







ISSN: 2080-9476



ISSN: 1734-5537


ISNN: 2080-9476









ISSN: 0023-5938




ISSN: 2300-391X. DOI:  

https://doi.org/10.14746/ikps.2019.25.04





DOI: 10.19265/KP.2019.21347

   

Wydawnictwa zwarte (np. monografie, materiały pokonferencyjne, inne)

  1. ……
     

Pozostałe publikacje

1. Marzenna Zaorska, Niepełnosprawność intelektualna – istota i mechanizmy kompensacji w ujęciu L.S. Wygotskiego. W: „(Nie)nowe problemy rozwoju edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pod red. Z. Janiszewskiej-Nieścioruk, A. Mróz, U. Gembary, Oficyna Wydawnicza 

Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018, s. 71-92. 

2. Marzenna Zaorska, Ewaluacja praw osób z niepełnosprawnością zawartych w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (2006) – implikacje prawne i pedagogiczne. W: Człowiek pogranicza. Wyzwania humanistycznej edukacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jerzemu Nikitorowiczowi, pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019, s. 651-659.

3. Marzenna Zaorska, Perspektyw przyszłości polskiej pedagogiki specjalnej. Wybrane aspekty w kontekście projektu Ustawy 2.0. W: Pedagogika. Niepełnosprawność. Edukacja. Ku szerokim przestrzeniom pedagogiki specjalnej. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin, pod red. J. Kostkiewicz, S. Opozdy-Suder, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 95-105.

4. Marzenna Zaorska, Evaluation of the rights of people with disabilities contained in the convention on the rights of persons with disabilities (2006) in the area of education - legal and pedagogical, Proceedings of INTED2019 Conference 11th-13th March 2019, Valencia, Spain, pp. 8539-8544. 

5. Marzenna Zaorska, Respecting the rights of persons with sensory disabilities in Poland in the area of education - in the light of the evaluation of the rights of persons with disabilities contained in the convention on the rights of persons with disabilities (2006), Proceedings of INTED2019 Conference 11th-13th March 2019, Valencia, Spain, pp. 8545-8548. 

6. Zenon Gajdzica, Czas w kulturze edukacji włączającej uczniów z  

Niepełnosprawności. W: Pedagogika. Niepełnosprawność, Edukacja. Ku  

szerokim przestrzeniom pedagogiki specjalnej. UJ, Kraków 2019, s.  

165-174.

7. Zenon Gajdzica, Kultura pogranicza jako kultura klasy integracyjnej. W: Człowiek Pogranicza: wyzwania humanistycznej edukacji. Księga  

Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jerzemu Nikitorowiczowi, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2019, s. 640-650.

8. Zenon Gajdzica, Działanie i godność ludzka, jako kategorie  

konstytuujące dwie koncepcje inkluzji edukacyjnej uczniów z  

niepełnosprawności. W: L. Pawelski, M. Rembierz (red.): Wychowywać  

(w sobie) mistrza. Polskie Stowarzyszenie nauczycieli Twórczych,  

Szczecinek 2019, s. 177-188.

ISBN: 978-83-7842-341-60








ISBN: 978-83-7431-565-4









ISBN: 978-83-233-4600-5










ISBN: 978-84-09-08619-1







ISBN: 978-84-09-08619-1













ISBN: 978-83-233-9952









ISBN: 978-83-7431-565-4











ISBN: 978-83-936269-7-7

   

VI.2. Omówienie działalności wydawniczej Komitetu w roku sprawozdawczym.

VII. Aktywność międzynarodowa Komitetu (opis) 

Współpraca Komitetu z organizacjami międzynarodowymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (m.in. pełnienie przez Komitet funkcji komitetu narodowego ds. współpracy z organizacjami naukowymi, współpraca z innymi międzynarodowymi organizacjami naukowymi, udział członków Komitetu we władzach, pracach komisji, komitetów itp. międzynarodowych organizacji naukowych):

- współpraca z Instytutem Pedagogiki Specjalnej i Psychologii im. Mikołaja Jarmolenko Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy, między innymi w zakresie poparcia przed Prezydentem Ukrainy Panem Wołodymirem Zeleńskim i władzami Narodowej Rady Nauki i Technologii, protestu Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy i Instytutu Pedagogiki Specjalnej i Psychologii Mikołaja im. Jarmolenko w związku z kampanią realizowaną w Komitecie Naukowym Narodowej Rady Nauki i Technologii na rzecz rozwiązania Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy (decyzja Rady Narodowej z 5.11.2019 r. - Protokół nr 3),

- Członek Rady Naukowej czasopisma wydawanego przez Instytut Pedagogiki Korekcyjnej Akademii Nauk Pedagogicznych Rosji - "Almanach IKP RAO" ("Альманах ИКП РАО") - na wniosek dyrektora Instytutu Pedagogiki Korekcyjnej prof. dr hab. Mikołaja Małofiejewa (od 2014 roku) – prof. dr hab. Marzenna Zaorska.    

- Członek Rady Naukowej czasopisma "Psychologia kliniczna i specjalna" ("Клиническая и специальная психология". Czasopismo jest wydawane przez Moskiewski Miejski Uniwersytet Psychologii i Pedagogiki - Rosja (МГПУУ, Москва, Россия, od 2015 roku) – prof. dr hab. Marzenna Zaorska.

- współpraca z Fundacją „Szansa dla Niewidomych” w sprawie organizacji - przy współpracy ze Światową Unią Niewidomych - Międzynarodowej Konferencji International Mobility Conference na temat: „Information resulting in mobility and ability”, która planowana jest na rok 2022 oraz udział ZPS KNP PAN w organizacji XVI Międzynarodowej Konferencji Naukowej REHA FOR THE BLIND IN POLAND na temat: Virtual Warsaw – miasto przyjazne dla niewidomych”, Warszawa 13-15.10.2018 r., 

- Udział w Zespole Monitorującym do monitoringu i ewaluacji „Wojewódzkiego programu wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych na lata 2016-2020” – prof. dr hab. Marzenna Zaorska (Członek Zespołu) - Uchwała Nr 14/146/17/V Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 28 lutego 2017 r. 

- Uczestnictwo w komisji konkursowej do zaopiniowania ofert w ramach otwartego konkursu ofert na wykonanie zadań Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego przez organizacje pozarządowe oraz podmiotu wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w roku 2018 (uchwała Nr 3/50/18V Zarządu Województwa warmińsko-Mazurskiego z dnia 16 stycznia 2018 r.) – członek komisji – prof. dr hab. Marzenna Zaorska.

VIII. Współpraca Komitetu z organami rządowymi, samorządowymi, innymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (opis)  

(np. współpraca z Sejmem, Senatem, jednostkami administracji rządowej, samorządu terytorialnego, współpraca z towarzystwami naukowymi, z innymi organizacjami):

- współpraca z Posłami: Anną Wasilewską, Anną Białkowską, Katarzyną Osos, Pawłem Papke w sprawach istotnych dla funkcjonowania polskiej pedagogiki specjalnej, w tym szczególnie jakości kształcenia pedagogów specjalnych w systemie szkolnictwa wyższego (w okresie 2016-2019 były zrealizowane 2 zapytania poselskie i 3 interpelacje poselskie), 

- uczestnictwo w pracach Zespołu MEN do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, powołanego przez Ministra Edukacji Narodowej Zarządzeniem Nr 39/2017 z dnia 13 października 2017 r. (prof. dr hab. Marzenna Zaorska),

- uczestnictwo w pracach Zespołu MEN oraz MNiSW ds. opracowania nowych standardów kształcenia nauczycieli (efektem było Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. 2019 poz. 1450) (prof. dr hab. Amadeusz Krause).  

  1. Pozostałe informacje, istotne ze względu na specyfikę działalności Komitetu – Zespołu Pedagogiki Specjalnej. 

Olsztyn, dnia 15.01.20120 r.   

Marzenna Zaorska 

..................................................................

(Przewodnicząca ZPS KNP PAN)

Marzenna Zaorska, tel. kom. 501 772 082 

........................................................................................................

(Imię i nazwisko, nr telefonu osoby sporządzającej informację)