Informacja o działalności komitetu naukowego/ problemowego PAN w 2019 r.
(sporządzana w wersji elektronicznej; forma tradycyjna do uzgodnienia z właściwym adresatem)
Adresaci:
Wydział PAN
(koordynujący działalność komitetu naukowego/ problemowego objętego zakresem działania Wydziału)
Gabinet Prezesa PAN
(w zakresie działalności komitetu problemowego przy Prezydium PAN)
Termin: 31.01.2020 r.
- Informacje ogólne
Zespół Dydaktyki przy KNP PAN
I.1. Skład osobowy i struktura organizacyjna Zespołu Komitetu:
Skład osobowy:
- prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska Dorota, Uniwersytet Gdański, przewodnicząca Zespołu Dydaktyki
- prof. dr hab. Ewa Filipiak, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- dr hab. prof. DSW Dorota Gołębniak, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław
- dr hab. prof. UG, Maria Groenwald, Uniwersytet Gdański
- dr hab. Jolanta Kruk, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
- dr Grażyna Szyling, Uniwersytet Gdański
- dr hab. prof. UŁ Monika Wiśniewska-Kin, Uniwersytet Łódzki.
Zestawienie liczbowe:
liczba członków ogółem - 7
w tym członkowie KNP PAN - 1
- Zebrania Zespołu
Zebrania odbyły się w dniach:
11.03.2019
10.05.2019
25.09.2019
28.11.2019
Z uwagi na zadaniowy charakter Zespołu wszystkie posiedzenia miały charakter roboczy i były podporządkowane analizie stopnia realizacji zaplanowanych przedsięwzięć. Członkowie Zespołu, którzy przyjęli na siebie wykonanie zadań cząstkowych, prezentowali postęp prac i poddawali je pod dyskusję, po czym podejmowano decyzje o kolejnych działaniach.
Najważniejsze zadania Zespołu zostały przyporządkowane do pięciu obszarów dydaktyki jako subdyscypliny naukowej i dotyczyły następujących zagadnień:
- W obszarze opracowań teoretycznych: dopracowanie paradygmatycznej strategii analizy zagadnień dydaktycznych, ukazującej głębokie zróżnicowanie założeń, konceptualizacji i pojęć.
- W obszarze publikacji: ukończenie przygotowania do druku zbiorowej publikacji zwartej z zakresu dydaktyki ogólnej, mającej na celu kształtowanie tożsamości teoretycznej i metodologicznej dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej (poza członkami Zespołu zaproszono do współpracy dwóch dodatkowych ekspertów).
- W obszarze współpracy akademickiej: skonsolidowanie sieci współpracy dydaktyków ogólnych z dydaktykami szczegółowymi przez organizowanie konferencji i konsultacji oraz redakcję naukową publikacji merytorycznie związanych z tą dziedziną.
- W obszarze współpracy międzynarodowej: rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie dydaktyki szkoły wyższej
- W obszarze oddziaływania na środowisko praktyków: promowanie rozwiązań innowacyjnych w edukacji i współpraca z praktykami.
III. Konferencje (debaty, dyskusje, inne formy spotkań naukowych)
III.1 Konferencje naukowe zorganizowane/ współorganizowane przez Zespół Dydaktyki przy KNP PAN Komitet lub organizowane pod patronatem tego Zespołu:
Liczba ogółem - 3 w tym:
Nazwa konferencji |
Organizator, współorgani- zatorzy, patronat |
Rodzaj konferencji |
Liczba uczestników |
Liczba wystąpień |
Dofinans. ze środków DUN (w zł) |
||
data, miejsce |
Krajowa |
między-narodowa |
ogółem |
z zagranicy |
|||
III Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa: W świetle i cieniu idei pedagogicznych. Janusz Korczak 9-10 maja 2019, Gdańsk |
- Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki, Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą - ZESPÓŁ DYDAKTYKI PRZY KNP PAN - Wydział Medyczny, RUDN University, Moskwa - Wschodnioeuropejski Instytut Psychologiczny Kijów-Paryż, - Uniwersytet Pedagogiczny I, H. Skovorda Perejasław-Chmielnicki, |
Międzynarodowa |
40 |
13 |
33 |
Samofinansująca się |
|
Seminarium Naukowe Dziecko w instytucji, instytucja w dziecku 9.05.2019, Gdańsk |
- Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki, Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą - ZESPÓŁ DYDAKTYKI PRZY KNP PAN |
Krajowa |
40 |
- |
9 referatów 2 warsztaty 16 posterów |
Samofinansująca się |
|
Innowacje w edukacji 2-3.12.2019, Bydgoszcz |
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz - ZESPÓŁ DYDAKTYKI PRZY KNP PAN |
Krajowa |
106 |
18 |
W tabeli: liczba wystąpień – łączna liczba wszystkich rodzajów wystąpień konferencyjnych
III.2 Omówienie wyników konferencji z punktu widzenia jej znaczenia dla reprezentowanej przez Komitet dyscypliny naukowej.
- III Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa nt. „W świetle i cieniu idei pedagogicznych. Janusz Korczak” była kolejnym z cyklu spotkań naukowych organizowanych pod hasłem „W świetle i cieniu idei pedagogicznych…”, poświęconych postaciom znaczącym dla pedagogiki i edukacji, inspirującym i wpływowym, ale też postrzeganym jako niejednoznaczne, kontrowersyjne, a więc mających tyle swoich gorących zwolenników, co i krytyków. „Bohaterami” poprzednich spotkań byli Jan Jakub Rousseau i Anton Makarenko.
Efektem tej konferencji jest przygotowanie numeru tematycznego „Problemów Wczesnej Edukacji” 2019, nr 3, zatytułowanego Korczakowskie inspiracje, w którym opublikowano 11 artykułów, rozwijających treści referatów wygłoszonych podczas obrad.
- Seminarium Naukowe z cyklu „Dziecko w instytucji, instytucja w dziecku”.
Inspiracją do zorganizowania tego seminarium były studenckie doświadczenia z praktyk pedagogicznych, ujawniające szereg niepokojących zjawisk towarzyszących procesom wychowawczym i dydaktycznym w przedszkolu i szkole. Choć kwestie te są podejmowane na konferencjach i w publikacjach naukowych, nie tylko nie tracą na aktualności, ale domagają się uwagi, refleksji i podjęcia przemyślanych działań w wielu obszarach życia edukacyjnego i społecznego. W ramach Seminarium zostały ujawnione przemocowe aspekty kształcenia obecne w dominującym w polskich szkołach dydaktycznym podejściu transmisyjnym, rozważono strategie przeciwstawiania się zjawiskom godzącym w poczucie bezpieczeństwa i godność dziecka, a także rolę instytucji w ochronie praw dziecka.
Te zagadnienia znalazły też odzwierciedlenie w artykułach opublikowanych w „Problemach Wczesnej Edukacji” 2019, nr 4 (Między oporem i adaptacją).
- Konferencja „Innowacje w edukacji”, 2-3.12.2019
Konferencja pozwoliła na prezentację znakomitych, twórczych rozwiązań w obszarze kształcenia na różnych poziomach edukacji, przedstawienie działalności głęboko innowacyjnej oraz koncepcji autorskich z jednoczesną refleksją krytyczną nad ograniczeniami autonomii nauczyciela i przestrzeni zmiany w istniejącym systemie oświatowym i jego prawnych regulacjach.
Konferencja była spotkaniem teoretyków i praktyków z całego kraju, a dzielenie się doświadczeniami miało wyrazisty wymiar interwencyjny wobec istniejącej rzeczywistości, stanowiąc bardzo dobrą platformę dla rozwoju teorii, jak i rozwiązań dydaktycznych w przedszkolu i szkle oraz w formach pozaszkolnych edukacji.
- Inne formy działalności upowszechniającej i promującej naukę (opis)
(audycje i programy w radiu i telewizji, udział w festiwalach nauki, piknikach naukowych, wystąpienia w mediach elektronicznych, artykuły w prasie popularyzujące naukę itp. – dotyczy działań, w których bezpośrednio zaangażowany był Komitet lub jego struktury wewnętrzne).
- Działania Komitetu na rzecz reprezentowanych dyscyplin naukowych/ problemu (opis)
V.1. Ocena stanu i potrzeb tych dyscyplin/problemu oraz instytucji naukowych (z ich własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z organów Akademii); formułowanie zadań ważnych dla rozwoju nauki i gospodarki narodowej lub regionu; inspirowanie innych działań naukowych o charakterze interdyscyplinarnym, współpraca z organami i instytutami naukowymi Akademii na rzecz wspierania rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową; m.in. formułowanie priorytetów badawczych, ocena wydawnictw naukowych, opracowywanie i przedstawianie programów badawczych oraz standardów i kierunków kształcenia w zakresie reprezentowanych dyscyplin/ problemu objętych zakresem działania Komitetu, inne wynikające ze specyfiki działania Komitetu (dotyczy działań, w których podmiotem był Komitet lub jego struktury wewnętrzne, a nie poszczególne osoby).
V 1.1. Formułowanie zadań ważnych dla rozwoju nauki lub regionu
- Klus-Stańska D. 17. 04. 2019 Opole, „Opolskie Kolokwia Epistemologiczne” wykład dla kadr akademickich na zaproszenie, Między potocznością a świadomością paradygmatu dydaktycznego. Wystąpienie na zaproszenie skierowane do prof. D. Klus-Stańskiej jako Wiceprzewodniczącej KNP PAN,
- Klus-Stańska D. 14. 11. 2019 Gdańsk, posiedzenie Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia KRUP, wystąpienie na zaproszenie Badania dydaktyczne na rzecz zmiany procesu kształcenia. Wystąpienie na zaproszenie skierowane do prof. D. Klus-Stańskiej jako Wiceprzewodniczącej KNP PAN
-W ramach prac Zespołu Dydaktyki opracowanie trójelementowego spójnego projektu wystąpień konferencyjnych nt. „Dydaktyka w perspektywie paradygmatycznej. Zagadnienia metodologii badań, edukacji nauczycieli, teorii i praktyki kształcenia”. Celem zadania było rozwijanie zagadnień i upowszechnianie problematyki tożsamości dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Zadanie zostało zaprojektowane zrealizowane poprzez uzupełniające się problemowo wystąpienia członków Zespołu Dydaktyki przy KNP PAN na 8 konferencjach.
Kwestie z zakresu metodologii badań podjęto w następujących wystąpieniach:
- Klus-Stańska, 6-7. 06. 2019, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: Badania dydaktyczne: perspektywa paradygmatyczna.
- Groenwald, 6-7.06.2019, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: Etyczne aspekty badań dydaktycznych
- Szyling, 6-7. 06. 2019, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: O niezbędności teorii dydaktycznej w ilościowych badaniach nad edukacją
Zagadnienia edukacji nauczycieli przedstawiono w następujących wystąpieniach:
B.D. Gołębniak, 2-3.12. 2019, Ogólnopolska Konferencja „Kultura innowacji w edukacji”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Pytanie o profesjonalność nauczyciela – innowatora.
- Wiśniewska-Kin, 2-3.12. 2019, Ogólnopolska Konferencja „Kultura innowacji w edukacji”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Dwugłos z życia wzięty. Doświadczenie kultury innowacji z perspektywy nauczyciela akademickiego.
Problemy teorii i praktyki kształcenia przedstawiono w następujących wystąpieniach:
- Groenwald, 8-10. 10. 2019, VIII Międzynarodowe Naukowe Forum Ukraina – Polska „Edukacja dla pokoju”, Uniwersytet Pedagogiczny I. H. Skovorda Perejasław-Chmielnicki, Ukraińska Akademia Nauk Pedagogicznych, Kijów – Perejasław-Chmielnicki. Wystąpienie: Kształcenie dla pokoju w świetle paradygmatów dydaktycznych.
- Groenwald, 5.12.2019, II Konferencja Naukowo-Metodyczna „Współczesna pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Dydaktyka. Matematyka. Kompetencje”, Akademia Pomorska w Słupsku. Wystąpienie: Czas w kształceniu – czyją jest własnością i kto nim zarządza”.
- Klus-Stańska, 2-3. 12. 2019 r. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura innowacji w edukacji”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Autorska Szkoła Podstawowa Żak – retrospekcje i rekonstrukcje.
- Klus-Stańska,12. 09. 2019 r., Ogólnopolska Konferencja „(Re)konstrukcje pedagogiki akademickiej” Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn. Wystąpienie: Dydaktyka ogólna. Skąd idziemy i dokąd zmierzamy?
- Kruk, 9-10. 05.2019, Międzynarodowa konferencja „W świetle i cieniu idei pedagogicznych - Janusz Korczak”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: Wystawa jako forma materializacji idei pedagogicznych Janusza Korczaka (z M. Palką-Pilecką).
- Kruk J., 2-3..12.2019 Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura innowacji w edukacji”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Muzeum jako przestrzeń edukacji
- Wiśniewska-Kin M., 9- 10.05.2019, Międzynarodowa konferencja „W świetle i cieniu idei pedagogicznych - Janusz Korczak”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: „Momenty wychowawcze” w projektowaniu procesu kształcenia kulturowej kompetencji dzieci.
- Szyling, 4.04.2019, IV научно-практическaя конференция „Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном мире”, Rosyjski Uniwersytet Przyjaźni Narodów, Moskwa. Wystąpienie: Социальные контексты обучения в высших учебных заведениях в мнении польских студнетов. Распознание явления.
- Szyling, 19-21.09.2019, XXV Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej „Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla procesu kształcenia”, PTDE, Uniwersytet Jagielloński, OKE w Krakowie, Kraków. Wystąpienie: Diagnostyka edukacyjna w epoce ekspertów. Przypadek wczesnej edukacji
V1.2. Inspirowanie innych działań naukowych o charakterze interdyscyplinarnym
V 1.3. współpraca na rzecz wspierania rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową; m.in. formułowanie priorytetów badawczych, ocena wydawnictw naukowych, opracowywanie i przedstawianie programów badawczych oraz standardów i kierunków kształcenia w zakresie pedagogiki
WSPIERANIE ROZWOJU MŁODEJ KADRY NAUKOWEJ W SUBDYSCYPLINIE DYDAKTYKA:
B.D. Gołębniak - 9-10.IX. 2019, UWM Łańsk, wykłady i spotkania w ramach XXXIII Letniej Szkoły Młodych Pedagogów.
Prowadzone przez członków Zespołu na bieżąco i adekwatnie do potrzeb, wspieranie młodych badaczy dydaktyk szczegółowych w zakresie zastosowań nowych koncepcji teoretycznych oraz metod badań, poprzez systematyczne konsultacje, współpracę konferencyjną oraz wspólne publikacje. Realizacja tego zadania jest bezpośrednią kontynuacją Seminariów Dydaktycznych podjętych w poprzednich latach przez Zespół.
V.2 Działalność ekspercka, opinie, oceny i konsultacje w roku sprawozdawczym.
V.2.1. Ekspertyzy: zagadnienie/temat, wykonawca/współwykonawca, zleceniodawca lub jednostka wnioskująca, termin wykonania (rok rozpoczęcia i rok zakończenia) odbiorca, sposób wykorzystania, sposób upowszechniania, inne instytucje lub osoby, którym ekspertyza była przedstawiana (wykaz, opis).
V.2.2. Opinie, oceny i konsultacje (wykaz).
- Klus-Stańska 18. 03. 2019 r. Warszawa, wykład na posiedzeniu Komitetu Nauk Pedagogicznych pt. O co chodzi w „nowym” kształceniu nauczycieli.
- 3. Inne działania wynikające ze specyfiki działania Zespołu Komitetu (opis).
- Działalność wydawnicza
VI.1
Wyszczególnienie |
Tytuł publikacji Wydawca/współwydawca |
Wydawnictwa w wersji: - drukowanej |
Nakład (w egz.) |
- elektronicznej |
|||
Wydawnictwa ciągłe (w tym czasopisma, np. miesięczniki, kwartalniki; inne periodyki) |
1) „Problemy Wczesnej Edukacji” Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Redaktor naczelna: Dorota Klus-Stańska Sekretarz redakcji: Grażyna Szyling 2) „Forum Oświatowe”
Redaktor naczelna: Dorota B. Gołębniak 3) Naukowa redakcja numerów czasopism (tematyka dotycząca dydaktyki): 1. G. Szyling: Sekcja tematyczna „Forum Oświatowego” 2018, nr 2, zatytułowanej: Naukowy potencjał dydaktyk szczegółowych 2. M. Groenwald, G. Szyling: „Kwartalnik Pedagogiczny” 2019, nr 1: Przestrzenie uczenia się 4) Członkostwo w Radach Naukowych i Redakcjach czasopism: 1. D. Klus-Stańska - członek Rady Naukowej: „Parezji” (KNP PAN), "Studiów Kulturowo-Edukacyjnych" (UMCS, KNP PAN), „Jakościowych Badań Pedagogicznych” (USz) - członek Rady Redakcyjnej kwartalnika: „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” (DSW) - redaktor tematyczny (dydaktyka) „Rocznika Pedagogicznego” (KNP PAN) 2. B.D. Gołębniak: - członek Rady Programowej czasopism: „Przegląd Badań Edukacyjnych” (UMK), „Studia Edukacyjne” (UJK), „Studia Pedagogiczne” (KNP PAN) - redaktor tematyczny „Edukacji” (IBE) 3. M. Groenwald, członek rady redakcyjnej: -„Humanitarium. Pedagogy", Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University; - „Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG”. 4. G. Szyling: członek rady redakcyjnej rocznika: "Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді" (wydawca: Narodowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Problemów Wychowania) |
Wersja cyfrowa, Wersja drukowana Wersja cyfrowa Wersja drukowana |
100 30 |
Wydawnictwa zwarte (np. monografie, materiały pokonferencyjne, inne) |
|||
Pozostałe publikacje |
3) J. Kruk, Problematyka relacji i więzi osobowych w ujęciu Janusza Korczaka
|
VII. Aktywność międzynarodowa Komitetu (opis)
Współpraca Komitetu z organizacjami międzynarodowymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (m.in. pełnienie przez Komitet funkcji komitetu narodowego ds. współpracy z organizacjami naukowymi, współpraca z innymi międzynarodowymi organizacjami naukowymi, udział członków Komitetu we władzach, pracach komisji, komitetów itp. międzynarodowych organizacji naukowych.)
Decyzją wszystkich członków Zespół został nawiązany kontakt z partnerami, zainicjowany spotkaniem w Instytucie Pedagogiki UG. Jednym z efektów tej współpracy są projekty Erasmus+ z krajami partnerskimi, dotyczące wymiany akademickiej obejmującej obszar dydaktyki szkoły wyższej i jej doskonalenia (Akcja KA 107):
1) KA107 2017 – mobilność akademicka z Rosją; 3 uczelnie: Uniwersytet Gdański, The Peoples' Friendship University of Russia oraz Moscow State University of Education; G. Szyling, koordynator projektu UG, koordynator wydziałowy programu
2) KA107 2018 – mobilność akademicka z Ukrainą; 3 uczelnie: Uniwersytetu Gdański, East European Institute of Psychology oraz H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University; M. Groenwald: koordynator projektu UG, koordynator wydziałowy programu
3) KA 107 2019 - mobilność akademicka z Białorusią, Belarusian state pedagogical university named after Maxim Tank, Mińsk; ; G. Szyling, współautor projektu oraz koordynator wydziałowy programu
VIII. Współpraca Komitetu z organami rządowymi, samorządowymi, innymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (opis)
(np. współpraca z Sejmem, Senatem, jednostkami administracji rządowej, samorządu terytorialnego, współpraca z towarzystwami naukowymi, z innymi organizacjami).
Zaangażowanie członków Zespołu we współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, jak
- Zespół d/s Spójności edukacyjnej przy Pomorskiej Radzie Oświatowej- G. Szyling ;
- Zespół d/s Rozwoju zawodowego nauczycieli przy Pomorskiej Radzie Oświatowej - M. Groenwald,
- Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego województwa Kujawsko-Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Kujawsko-Pomorskim Kuratorium Oświaty - E. Filipiak;
- Rada ds. strategii rozwoju edukacji, działająca przy Prezydencie miasta Poznania - B.D. Gołębniak;
Współpraca z interesariuszami – instytucjami praktyk oświatowych obejmowała udział w pracach:
- International School of Gdansk - D. Klus-Stańska;
- zespołu (przy Kuratorium) konsultującego problemy edukacji w Regionie - E. Filipiak,
- Konsorcjum na rzecz innowacyjności regionu, lider modułu Laboratorium Zmiany Edukacyjnej, członek grupy projektowej aplikującej do Kontraktu Terytorialnego – E. Filipiak;
- International School of Bydgoszcz - E. Filipiak.
- Pozostałe informacje, istotne ze względu na specyfikę działalności Zespołu przy Komitecie.
- Pozostałe informacje, istotne ze względu na specyfikę działalności Komitetu.
.....................................dnia............ 20.. r.
..................................................................
(Przewodniczący Komitetu)
........................................................................................................
(Imię i nazwisko, nr telefonu osoby sporządzającej informację)