Informacja o działalności komitetu naukowego/ problemowego PAN w 2019 r.

(sporządzana w wersji elektronicznej; forma tradycyjna do uzgodnienia z właściwym adresatem)

Adresaci:

Wydział PAN 

(koordynujący działalność komitetu naukowego/ problemowego objętego zakresem działania Wydziału)

Gabinet Prezesa PAN 

(w zakresie działalności komitetu problemowego przy Prezydium PAN)

Termin: 31.01.2020 r.




  1. Informacje ogólne

Zespół Dydaktyki przy KNP PAN 

I.1. Skład osobowy i struktura organizacyjna Zespołu Komitetu:  

Skład osobowy:

  1. prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska Dorota, Uniwersytet Gdański, przewodnicząca Zespołu Dydaktyki 
  2. prof. dr hab. Ewa Filipiak, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 
  3. dr hab. prof. DSW Dorota Gołębniak, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław
  4. dr hab. prof. UG, Maria Groenwald, Uniwersytet Gdański            
  5. dr hab. Jolanta Kruk, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku 
  6. dr Grażyna Szyling, Uniwersytet Gdański                                                
  7. dr hab. prof. UŁ Monika Wiśniewska-Kin, Uniwersytet Łódzki.

Zestawienie liczbowe: 

liczba członków ogółem - 7 

w tym członkowie KNP PAN - 1

  1. Zebrania Zespołu

Zebrania odbyły się w dniach: 

11.03.2019

10.05.2019

25.09.2019

28.11.2019

   

Z uwagi na zadaniowy charakter Zespołu wszystkie posiedzenia miały charakter roboczy i były podporządkowane analizie stopnia realizacji zaplanowanych przedsięwzięć. Członkowie Zespołu, którzy przyjęli na siebie wykonanie zadań cząstkowych, prezentowali postęp prac i poddawali je pod dyskusję, po czym podejmowano decyzje o kolejnych działaniach.  

Najważniejsze zadania Zespołu zostały przyporządkowane do pięciu obszarów dydaktyki jako subdyscypliny naukowej i dotyczyły następujących zagadnień:

  1. W obszarze opracowań teoretycznych: dopracowanie paradygmatycznej strategii analizy zagadnień dydaktycznych, ukazującej głębokie zróżnicowanie założeń, konceptualizacji i pojęć.
  2. W obszarze publikacji: ukończenie przygotowania do druku zbiorowej publikacji zwartej z zakresu dydaktyki ogólnej, mającej na celu kształtowanie tożsamości teoretycznej i metodologicznej dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej (poza członkami Zespołu zaproszono do współpracy dwóch dodatkowych ekspertów).
  3. W obszarze współpracy akademickiej: skonsolidowanie sieci współpracy dydaktyków ogólnych z dydaktykami szczegółowymi przez organizowanie konferencji i konsultacji oraz redakcję naukową publikacji merytorycznie związanych z tą dziedziną. 
  4. W obszarze współpracy międzynarodowej: rozwijanie współpracy międzynarodowej w zakresie dydaktyki szkoły wyższej
  5. W obszarze oddziaływania na środowisko praktyków: promowanie rozwiązań innowacyjnych w edukacji i współpraca z praktykami. 

III. Konferencje (debaty, dyskusje, inne formy spotkań naukowych)

III.1 Konferencje naukowe zorganizowane/ współorganizowane przez Zespół Dydaktyki przy KNP PAN Komitet lub organizowane pod patronatem tego Zespołu:

Liczba ogółem - 3 w tym:

Nazwa konferencji

Organizator, 

współorgani-

zatorzy, patronat

Rodzaj konferencji

Liczba uczestników

Liczba

wystąpień

Dofinans.

ze środków DUN 

(w zł)

data, miejsce

Krajowa

między-narodowa

ogółem

z zagranicy

III   Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa: W świetle i cieniu idei pedagogicznych. Janusz Korczak 

9-10 maja 2019, Gdańsk

- Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki, Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą

- ZESPÓŁ DYDAKTYKI PRZY KNP PAN

- Wydział Medyczny, RUDN University, Moskwa

- Wschodnioeuropejski Instytut Psychologiczny Kijów-Paryż,

- Uniwersytet Pedagogiczny I, H. Skovorda Perejasław-Chmielnicki,

 

Międzynarodowa

40

13

33

Samofinansująca się

Seminarium Naukowe 

Dziecko w instytucji, instytucja w dziecku  9.05.2019, Gdańsk

- Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki, Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą 

- ZESPÓŁ DYDAKTYKI PRZY KNP PAN

Krajowa

 

40

-

9 referatów

2 warsztaty

16 posterów

Samofinansująca się

Innowacje w edukacji 

2-3.12.2019, Bydgoszcz

- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz

- ZESPÓŁ DYDAKTYKI PRZY KNP PAN 

Krajowa

 

106

 

18

 

W tabeli: liczba wystąpień – łączna liczba wszystkich rodzajów wystąpień konferencyjnych 

III.2 Omówienie wyników konferencji z punktu widzenia jej znaczenia dla reprezentowanej przez Komitet dyscypliny naukowej.

  1. III   Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa nt. „W świetle i cieniu idei pedagogicznych. Janusz Korczak” była kolejnym z cyklu spotkań naukowych organizowanych pod hasłem „W świetle i cieniu idei pedagogicznych…”, poświęconych postaciom znaczącym dla pedagogiki i edukacji, inspirującym i wpływowym, ale też postrzeganym jako niejednoznaczne, kontrowersyjne, a więc mających tyle swoich gorących zwolenników, co i krytyków. „Bohaterami” poprzednich spotkań byli Jan Jakub Rousseau i Anton Makarenko.

Efektem tej konferencji jest przygotowanie numeru tematycznego „Problemów Wczesnej Edukacji” 2019, nr 3, zatytułowanego Korczakowskie inspiracje, w którym opublikowano 11 artykułów, rozwijających treści referatów wygłoszonych podczas obrad. 

  1. Seminarium Naukowe z cyklu „Dziecko w instytucji, instytucja w dziecku”. 

Inspiracją do zorganizowania tego seminarium były studenckie doświadczenia z praktyk pedagogicznych, ujawniające szereg niepokojących zjawisk towarzyszących procesom wychowawczym i dydaktycznym w przedszkolu i szkole. Choć kwestie te są podejmowane na konferencjach i w publikacjach naukowych, nie tylko nie tracą na aktualności, ale domagają się uwagi, refleksji i podjęcia przemyślanych działań w wielu obszarach życia edukacyjnego i społecznego. W ramach Seminarium zostały ujawnione przemocowe aspekty kształcenia obecne w dominującym w polskich szkołach dydaktycznym podejściu transmisyjnym, rozważono strategie przeciwstawiania się zjawiskom godzącym w poczucie bezpieczeństwa i godność dziecka, a także rolę instytucji w ochronie praw dziecka.  

Te zagadnienia znalazły też odzwierciedlenie w artykułach opublikowanych w „Problemach Wczesnej Edukacji” 2019, nr 4 (Między oporem i adaptacją). 

  1. Konferencja „Innowacje w edukacji”, 2-3.12.2019

Konferencja pozwoliła na prezentację znakomitych, twórczych rozwiązań w obszarze kształcenia na różnych poziomach edukacji, przedstawienie działalności głęboko innowacyjnej oraz koncepcji autorskich z jednoczesną refleksją krytyczną nad ograniczeniami autonomii nauczyciela i przestrzeni zmiany w istniejącym systemie oświatowym i jego prawnych regulacjach. 

Konferencja była spotkaniem teoretyków i praktyków z całego kraju, a dzielenie się doświadczeniami miało wyrazisty wymiar interwencyjny wobec istniejącej rzeczywistości, stanowiąc bardzo dobrą platformę dla rozwoju teorii, jak i rozwiązań dydaktycznych w przedszkolu i szkle oraz w formach pozaszkolnych edukacji.

  1. Inne formy działalności upowszechniającej i promującej naukę (opis)

(audycje i programy w radiu i telewizji, udział w festiwalach nauki, piknikach naukowych, wystąpienia w mediach elektronicznych, artykuły w prasie popularyzujące naukę itp. – dotyczy działań, w których bezpośrednio zaangażowany był Komitet lub jego struktury wewnętrzne). 

  1. Działania Komitetu na rzecz reprezentowanych dyscyplin naukowych/ problemu (opis)

V.1. Ocena stanu i potrzeb tych dyscyplin/problemu oraz instytucji naukowych (z ich własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z organów Akademii); formułowanie zadań ważnych dla rozwoju nauki i gospodarki narodowej lub regionu; inspirowanie innych działań naukowych o charakterze interdyscyplinarnym, współpraca z organami i instytutami naukowymi Akademii na rzecz wspierania rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową; m.in. formułowanie priorytetów badawczych, ocena wydawnictw naukowych, opracowywanie i przedstawianie programów badawczych oraz standardów i kierunków kształcenia w zakresie reprezentowanych dyscyplin/ problemu objętych zakresem działania Komitetu, inne wynikające ze specyfiki działania Komitetu (dotyczy działań, w których podmiotem był Komitet lub jego struktury wewnętrzne, a nie poszczególne osoby).  

V 1.1. Formułowanie zadań ważnych dla rozwoju nauki lub regionu

- Klus-Stańska D. 17. 04. 2019 Opole, „Opolskie Kolokwia Epistemologiczne” wykład dla kadr akademickich na zaproszenie, Między potocznością a świadomością paradygmatu dydaktycznego. Wystąpienie na zaproszenie skierowane do prof. D. Klus-Stańskiej jako Wiceprzewodniczącej KNP PAN,

- Klus-Stańska D. 14. 11. 2019 Gdańsk, posiedzenie Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia KRUP, wystąpienie na zaproszenie Badania dydaktyczne na rzecz zmiany procesu kształcenia. Wystąpienie na zaproszenie skierowane do prof. D. Klus-Stańskiej jako Wiceprzewodniczącej KNP PAN

-W ramach prac Zespołu Dydaktyki opracowanie trójelementowego spójnego projektu wystąpień konferencyjnych nt. „Dydaktyka w perspektywie paradygmatycznej. Zagadnienia metodologii badań, edukacji nauczycieli, teorii i praktyki kształcenia”. Celem zadania było rozwijanie zagadnień i upowszechnianie problematyki tożsamości dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Zadanie zostało zaprojektowane  zrealizowane poprzez uzupełniające się problemowo wystąpienia członków Zespołu Dydaktyki przy KNP PAN na 8 konferencjach. 

Kwestie z zakresu metodologii badań podjęto w następujących wystąpieniach:

  1. Klus-Stańska, 6-7. 06. 2019, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: Badania dydaktyczne: perspektywa paradygmatyczna.
  2. Groenwald, 6-7.06.2019, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: Etyczne aspekty badań dydaktycznych
  3. Szyling, 6-7. 06. 2019, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: O niezbędności teorii dydaktycznej w ilościowych badaniach nad edukacją

Zagadnienia edukacji nauczycieli przedstawiono w następujących wystąpieniach:

B.D. Gołębniak, 2-3.12. 2019, Ogólnopolska Konferencja „Kultura innowacji w edukacji”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Pytanie o profesjonalność nauczyciela – innowatora.

  1. Wiśniewska-Kin, 2-3.12. 2019, Ogólnopolska Konferencja „Kultura innowacji w edukacji”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Dwugłos z życia wzięty. Doświadczenie kultury innowacji z perspektywy nauczyciela akademickiego.

Problemy teorii i praktyki kształcenia przedstawiono w następujących wystąpieniach:  

  1. Groenwald, 8-10. 10. 2019, VIII Międzynarodowe Naukowe Forum Ukraina – Polska „Edukacja dla pokoju”, Uniwersytet Pedagogiczny I. H. Skovorda Perejasław-Chmielnicki, Ukraińska Akademia Nauk Pedagogicznych, Kijów – Perejasław-Chmielnicki. Wystąpienie:  Kształcenie dla pokoju w świetle paradygmatów dydaktycznych.  
  2. Groenwald, 5.12.2019, II Konferencja Naukowo-Metodyczna „Współczesna pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Dydaktyka. Matematyka. Kompetencje”, Akademia Pomorska w Słupsku. Wystąpienie: Czas w kształceniu – czyją jest własnością i kto nim zarządza”. 
  3. Klus-Stańska, 2-3. 12. 2019 r. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura innowacji w edukacji”,  Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Autorska Szkoła Podstawowa Żak – retrospekcje i rekonstrukcje. 
  4. Klus-Stańska,12. 09. 2019 r., Ogólnopolska Konferencja „(Re)konstrukcje pedagogiki akademickiej” Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn. Wystąpienie: Dydaktyka ogólna. Skąd idziemy i dokąd zmierzamy?
  5. Kruk, 9-10. 05.2019, Międzynarodowa konferencja „W świetle i cieniu idei pedagogicznych  - Janusz Korczak”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: Wystawa jako forma materializacji idei pedagogicznych Janusza Korczaka (z M. Palką-Pilecką).  
  6. Kruk J., 2-3..12.2019 Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura innowacji w edukacji”,  Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wystąpienie: Muzeum jako przestrzeń edukacji
  7. Wiśniewska-Kin M., 9- 10.05.2019, Międzynarodowa konferencja „W świetle i cieniu idei pedagogicznych  - Janusz Korczak”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Wystąpienie: „Momenty wychowawcze” w projektowaniu procesu kształcenia kulturowej kompetencji dzieci.
  8. Szyling, 4.04.2019,  IV научно-практическaя конференция „Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном мире”, Rosyjski Uniwersytet Przyjaźni Narodów, Moskwa. Wystąpienie: Социальные контексты обучения в высших учебных заведениях в мнении польских студнетов. Распознание явления.
  9. Szyling, 19-21.09.2019, XXV Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej „Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla procesu kształcenia”, PTDE, Uniwersytet Jagielloński, OKE w Krakowie, Kraków. Wystąpienie: Diagnostyka edukacyjna w epoce ekspertów. Przypadek wczesnej edukacji

V1.2. Inspirowanie innych działań naukowych o charakterze interdyscyplinarnym 

V 1.3. współpraca na rzecz wspierania rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową; m.in. formułowanie priorytetów badawczych, ocena wydawnictw naukowych, opracowywanie i przedstawianie programów badawczych oraz standardów i kierunków kształcenia w zakresie pedagogiki 

WSPIERANIE ROZWOJU MŁODEJ KADRY NAUKOWEJ W SUBDYSCYPLINIE DYDAKTYKA:

B.D. Gołębniak -  9-10.IX. 2019, UWM Łańsk, wykłady i spotkania w ramach XXXIII Letniej Szkoły Młodych Pedagogów.

Prowadzone przez członków Zespołu na bieżąco i adekwatnie do potrzeb, wspieranie młodych badaczy dydaktyk szczegółowych w zakresie zastosowań nowych koncepcji teoretycznych oraz metod badań, poprzez systematyczne konsultacje, współpracę konferencyjną oraz wspólne publikacje. Realizacja tego zadania jest bezpośrednią kontynuacją Seminariów Dydaktycznych podjętych w poprzednich latach przez Zespół. 

V.2 Działalność ekspercka, opinie, oceny i konsultacje w roku sprawozdawczym. 

V.2.1. Ekspertyzy: zagadnienie/temat, wykonawca/współwykonawca, zleceniodawca lub jednostka wnioskująca, termin wykonania (rok rozpoczęcia i rok zakończenia) odbiorca, sposób wykorzystania, sposób upowszechniania, inne instytucje lub osoby, którym ekspertyza była przedstawiana (wykaz, opis). 

V.2.2. Opinie, oceny i konsultacje (wykaz).

  1. Klus-Stańska 18. 03. 2019 r. Warszawa, wykład na posiedzeniu Komitetu Nauk Pedagogicznych pt. O co chodzi w „nowym” kształceniu nauczycieli.  

  1. 3. Inne działania wynikające ze specyfiki działania Zespołu Komitetu (opis).

  1. Działalność wydawnicza

VI.1 


Wyszczególnienie


Tytuł publikacji

Wydawca/współwydawca

Wydawnictwa 

w wersji:

- drukowanej


Nakład

(w egz.)

   

- elektronicznej

 

Wydawnictwa ciągłe (w tym czasopisma, np. miesięczniki, kwartalniki; inne periodyki)

1) „Problemy Wczesnej Edukacji”

Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Redaktor naczelna: Dorota Klus-Stańska

Sekretarz redakcji: Grażyna Szyling

2) „Forum Oświatowe”

  1. Wydawca: Wydawnictwo Naukowe DSW.
  2. Współwydawca: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.

Redaktor naczelna: Dorota B. Gołębniak

3) Naukowa redakcja numerów czasopism (tematyka dotycząca dydaktyki): 

1. G. Szyling: Sekcja tematyczna „Forum Oświatowego” 2018, nr 2, zatytułowanej: Naukowy potencjał dydaktyk szczegółowych

2. M. Groenwald, G. Szyling: „Kwartalnik Pedagogiczny” 2019, nr 1: Przestrzenie uczenia się

4) Członkostwo w Radach Naukowych i Redakcjach czasopism:

1. D. Klus-Stańska 

- członek Rady Naukowej: „Parezji” (KNP PAN), "Studiów Kulturowo-Edukacyjnych" (UMCS, KNP PAN), „Jakościowych Badań Pedagogicznych” (USz)

- członek Rady Redakcyjnej kwartalnika: „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” (DSW)

- redaktor tematyczny (dydaktyka) „Rocznika Pedagogicznego” (KNP PAN)

2. B.D. Gołębniak:

- członek Rady Programowej czasopism: „Przegląd Badań Edukacyjnych” (UMK), „Studia Edukacyjne” (UJK), „Studia Pedagogiczne” (KNP PAN)

- redaktor tematyczny „Edukacji” (IBE)

3. M. Groenwald, członek rady redakcyjnej: 

-„Humanitarium. Pedagogy", Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University;

- „Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG”. 

4. G. Szyling: 

członek rady redakcyjnej rocznika: "Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді" (wydawca: Narodowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Problemów Wychowania)


Wersja cyfrowa, 

Wersja drukowana





Wersja cyfrowa 

Wersja drukowana



100







30

Wydawnictwa zwarte (np. monografie, materiały pokonferencyjne, inne)

     

Pozostałe publikacje 

  1. 1) D. Klus-Stańska, Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej, „Kwartalnik Pedagogiczny" 2019, nr 1.
  2. 2) D. Gołębniak, Proces kształcenia w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.)  Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, s. 857-961

3) J. Kruk, Problematyka relacji i więzi osobowych w ujęciu Janusza Korczaka 

  1. w odniesieniu do wychowawców i nauczycieli. Rekonstrukcja teoretyczno-empiryczna. (współaut. M. Palka-Pilecka) „Problemy Wczesnej Edukacji” 2019, nr 3.
  2. 4) E. Filipiak, Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – pozory zmiany czy przestrzeń możliwości rozwoju kultury szkoły i jej uczestników, "Kwartalnik Pedagogiczny" 2019, nr 1
  3. 5) M. Groenwald, Wzajemność w uczeniu się, "Kwartalnik Pedagogiczny" 2019, nr 1
  4. 6) G. Szyling, Dydaktyki stabilne, pograniczne oraz in statu nascendi. Rozważania o książce Doroty Klus-Stańskiej: Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce (Warszawa: PWN, 2018), "Kwartalnik Pedagogiczny" 2019, nr 1.
  5. 7) G. Szyling, Atrofia nieformalnej diagnostyki edukacyjnej w epoce ekspertów: źródło czy usprawiedliwienie przemocy poznawczej wobec uczniów wczesnej edukacji? „Problemy Wczesnej Edukacji” 2019, nr 4.
   



VII. Aktywność międzynarodowa Komitetu (opis) 

Współpraca Komitetu z organizacjami międzynarodowymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (m.in. pełnienie przez Komitet funkcji komitetu narodowego ds. współpracy z organizacjami naukowymi, współpraca z innymi międzynarodowymi organizacjami naukowymi, udział członków Komitetu we władzach, pracach komisji, komitetów itp. międzynarodowych organizacji naukowych.) 

Decyzją wszystkich członków Zespół został  nawiązany kontakt z partnerami, zainicjowany spotkaniem w Instytucie Pedagogiki UG. Jednym z efektów tej współpracy są projekty Erasmus+ z krajami partnerskimi, dotyczące wymiany akademickiej obejmującej obszar dydaktyki szkoły wyższej i jej doskonalenia (Akcja KA 107):

1) KA107 2017 – mobilność akademicka z Rosją; 3 uczelnie: Uniwersytet Gdański, The Peoples' Friendship University of Russia oraz Moscow State University of Education; G. Szyling, koordynator projektu UG, koordynator wydziałowy programu

2) KA107 2018 – mobilność akademicka z Ukrainą; 3 uczelnie: Uniwersytetu Gdański, East European Institute of Psychology oraz H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University; M. Groenwald: koordynator projektu UG, koordynator wydziałowy programu  

3) KA 107 2019 - mobilność akademicka z Białorusią,  Belarusian state pedagogical university named after Maxim Tank, Mińsk; ; G. Szyling, współautor projektu oraz koordynator wydziałowy programu

VIII. Współpraca Komitetu z organami rządowymi, samorządowymi, innymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (opis)  

(np. współpraca z Sejmem, Senatem, jednostkami administracji rządowej, samorządu terytorialnego, współpraca z towarzystwami naukowymi, z innymi organizacjami). 

Zaangażowanie członków Zespołu we współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, jak 

  1. Zespół d/s Spójności edukacyjnej przy Pomorskiej Radzie Oświatowej- G. Szyling ;
  2. Zespół d/s Rozwoju zawodowego nauczycieli przy Pomorskiej Radzie Oświatowej - M. Groenwald, 
  3. Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego województwa Kujawsko-Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Kujawsko-Pomorskim Kuratorium Oświaty - E. Filipiak;
  4. Rada ds. strategii rozwoju edukacji, działająca przy Prezydencie miasta Poznania - B.D. Gołębniak;

Współpraca z interesariuszami – instytucjami praktyk oświatowych obejmowała udział w pracach: 

  1. International School of Gdansk - D. Klus-Stańska;
  2. zespołu (przy Kuratorium) konsultującego problemy edukacji w Regionie - E. Filipiak,
  3. Konsorcjum na rzecz innowacyjności regionu,  lider modułu Laboratorium Zmiany Edukacyjnej, członek grupy projektowej aplikującej do Kontraktu Terytorialnego – E. Filipiak;
  4. International School of Bydgoszcz - E. Filipiak.

  1. Pozostałe informacje, istotne ze względu na specyfikę działalności Zespołu przy  Komitecie. 



  1. Pozostałe informacje, istotne ze względu na specyfikę działalności Komitetu. 










.....................................dnia............ 20.. r.  

..................................................................

(Przewodniczący Komitetu)

........................................................................................................

(Imię i nazwisko, nr telefonu osoby sporządzającej informację)