Białystok 20.01.2020

Jerzy Nikitorowicz

Sprawozdanie za rok 2019 Zespołu Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej przy KNP PAN 

W dniu 17 stycznia Zespół odbył  przełożone z grudnia spotkanie w Warszawie. W efekcie przedstawiam sprawozdanie zbiorcze

W ramach Zespołu funkcjonują następujące grupy studyjne 

-Grupa Studyjna ds. Animacji Kultury

-Grupa Studyjna ds. Przestrzeni Edukacji Międzykulturowej

-Grupa Studyjna ds. Edukacji Globalnej

-Grupa Studyjna ds. Integracji Społecznej Romów

-Grupa Studyjna ds. Edukacji Dzieci z Grup Mniejszościowych i Religijnych

-Grupa Studyjna ds. Edukacji Regionalnej

-Grupa Studyjna ds. Szkolnictwa i Szkół z Polskim Językiem Nauczania

-Grupa Studyjna ds. Kompetencji Międzykulturowych

-Grupa Studyjna ds. Poradnictwa Międzykulturowego

  1. Liczba członków w sekcjach

– deklarację pracy w Zespole i sekcjach złożyło 72 osoby z różnych  uczelni wyższych.

  1. . Dane adresowe do korespondencji: adres pocztowy, adresy elektroniczne, numer telefonu do kontaktów.
  1. Zebrania  Zespołu - sekcji   

Spotkanie grupy odbyło się w Białymstoku w dniach 21-22 maja 2019,
w trakcie którego omówiono zakres działalności oraz poszerzono liczbę członków.

- przełożone spotkanie z grudnia 2019 roku – odbyte  17 stycznia w Warszawie  

-  daty, najważniejsze omawiane problemy, liczba i tematy wygłoszonych referatów…

lub

 Konferencje (debaty, dyskusje, inne formy spotkań naukowych)

w tym:

Nazwa konferencji

Organizator, 

Rodzaj konferencji

Liczba uczestników

Liczba

 

data, miejsce

współorgani-

zatorzy, patronat

krajowa

między-narodowa

ogółem

z zagranicy

wystąpień

 

„Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. 30 lat doświadczeń - problemy - perspektywy”

4-5.06.2019 Cieszyn-Ustroń



J. Górniewicz

„50 – lecie olsztyńskiej pedagogiki” 13 – 14 września 2019 – wykład pt. „Uniwersytet jako źródło wartości kultury”


Tatarzy i Karaimi w 100leciu odzyskania niepodległości

14 listopada 2019

WiMBP w Gorzowie Wlkp.























Uczeń

obcojęzyczny w

szkole - szukamy

rozwiązań!",

12.09.2019,

Wrocław



'CULTURAL

RESILIENCE:

PHYSICAL

ARTIFACTS,

INTANGIBLE

ATTRIBUTES,

NATURAL RISKS"

27-28.L1.2019 r.,

Matera


Etniczność i narodowość w edukacji międzykulturowej


17-18.06.2019 

w Wejherowie

Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Cieszynie














Organizatorzy/współorganizatorzy:

Akademickie Centrum Badań Euroregionalnych w Gorzowie Wielkopolskim, Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim, Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Gorzowie Wielkopolskim


Uniwersytet

Wrocławski,

Wrocławskie

Centrum

Doskonalenia

Nauczycieli,


University

Basilicata

Instytut

Pedagogiki

UWr (partner

organizacyjny

konferencji)




Organizatorzy:

-Zakład Pedagogiki Ogólnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego

-Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie

-Naja Szkòła w Wejherowie

-Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej


Patronat: 

Zespół Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej KNP PAN

Instytut Kaszubski w Gdańsku

 

x

       

III. Inne formy działalności upowszechniającej i promującej naukę (opis)

(audycje i programy w radiu i telewizji, udział w festiwalach nauki,  wystąpienia w mediach elektronicznych, artykuły w prasie popularyzujące naukę itp. 

Dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK wielokrotnie w ubiegłym roku brak udział w charakterze eksperta w różnych programach w TVP, TVP 3 Bydgoszcz  i TV Toruń.

Udział w konferencjach naukowych:

- (razem z J. Charchuła, M. M. Urlińska), Educology – 2019. Quality assurance in higher education at univeristy: Ukraine’s movement towards the European Union; Borys Grinchenko Kyiv University; Kijów, 24.04.2019; Tytuł referatu: Students in the face of social order – dynamic and comparative research – statement from research conducted in Poland and Ukraine 

- XIV konferencja naukowa z cyklu “Edukacja międzykulturowa” Człowiek pogranicza – wyzwania humanistycznej edukacji; Uniwersytet w Białymstoku; Białystok; 21-22.05.2019; Tytuł referatu: Kompetencje międzykulturowe członków rodzin wielokulturowych

- XXV Międzynarodowa Konferencja „Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie: 30 lat doświadczeń – problemy – perspektywy”; Uniwersytet Śląski; Cieszyn – Ustroń; 4-5.06.2019; Tytuł referatu: Kuchnie narodowe jako element edukacji międzykulturowej 

- World Education Research Association Focal Meeting In Tokio. 10th Anniversary. Future of Democracy and Education: Realizing Equity and Social Justice Worldwide; The University of Tokyo, Gakushuin University; Tokyo, Japan; 5-8.08.2019; Tytuł referatu: Multicultural teacher education in Poland (in the context of global changes)

- X Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny „Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii”; Uniwersytet Warszawski & Akademia Pedagogiki Specjalnej; Warszawa; 18-20.09.2019; Tytuł referatu: Strategie wychowania w rodzinach wielokulturowych

Udział w festiwalach nauki:

- Koordynator ds. Festiwalu Nauki i Sztuki z ramienia Instytutu Nauk o Wychowaniu na rok akademicki 2018/2019 oraz 2019/2020

Dr hab. Adela Kożyczkowska wystąpiła z referatem Dwujęzyczność  jako projekt edukacyjny na konferencji Etniczność i narodowość w edukacji międzykulturowej, która odbyła się w dniach 17-18.06.2019 w Wejherowie.

Dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK wygłosił referat zatytułowany O powrót do źródeł w wychowaniu – czyli o dematematyzacji, defizykacji i innych demonach podczas XIV konferencji naukowej z cyklu „Edukacja międzykulturowa”: Człowiek pogranicza – wyzwania humanistycznej edukacji,  Białystok, 21-22 maja 2019.

Dr Alina Szwarc i dr Joanną Sacharczuk były autorkami posteru pt. Wybrane kierunki rozwoju edukacji regionalnej na pograniczu, zaprezentowanego podczas XIV konferencji naukowej z cyklu „Edukacja międzykulturowa”: Człowiek pogranicza – wyzwania humanistycznej edukacji,  Białystok, 21-22 maja 2019.

Dr Joanna Cukras-Stelągowska uczestniczyła w międzynarodowej konferencji
w Amsterdamie w dniach 11-15 listopada 2019 roku pt. Another Brick in the Wall: Transforming Education, wygłosiła referat: Intercultural education in Poland at the university level in the context of acquiring new competences.

11-12.10.2019 - wygłoszenie wykładu „Prekursorki i pionierki edukacji antydyskryminacyjnej” oraz przeprowadzenie warsztatu „Inni, Obcy, ale Swoi” podczas konferencji instruktorskiej i harcmistrzowskiej "Kobieta - Skautka - Harcerka" pod patronatem Dziekana Wydziału Pedagogiki UKW (Harcerski Instytut Badawczy, Wydział Zagraniczny Głównej Kwatery Związku Harcerstwa Polskiego, Biblioteka UKW - Bydgoszcz).

-,,LOCUS EDUCANDI. Sarajewo jako przestrzeń międzykulturowego uczenia się: studium przypadku". Seminarium Sz6stego posiedzenia Zespołu Metodologii Badań Pedagogicznych przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Wydział Nauk o Wychowaniu, SGGW, Warszawa, 1 kwietnia 2019 roku - dr Justyna Pilarska.

-,,Jak rozmawiać z miastem: Jakościowe badania miasta - Sarajewskie studium przypadku".

Akademia Sztuk Pięknych, Instytut Badań Przestrzeni Publicznej, Seminarium dla słuchaczy

podyplomowych Studiów Miejskich, Warszawa, 24 marca 2019 - dr Justyna Pilarska.

- Wywiad dla serwisu. prawnego prawo.pl, na temat sprawiedliwości naprawczej; opublikowany w dniu 21.11.2019r. Artykuł miał na celu rozpowszechnienie zasad sprawiedliwości naprawczej, w tym w szczególności zaznaczenie udziału społeczności

lokalnej w tym procesie - dr Honorata Czajkowska

https://www.prawo.pl/prawnicv-sadv/sprawiedliwosc-naprawcza-skutecznaresocializacia.

496032.html

- Wywiad dr Kamili Kamińskiej-Sztark w radiu TOK FM na temat mowy nienawiści.

- Wystąpienie dr Kamili Kamińskiej-Sztark na V Targach edukacji wielokulturowej z

referatem ,,Dobro dziecka w edukacji międzykulturowej: proste ścieżki a manowce".

  1. Działania na rzecz reprezentowanej subdyscypliny -  problemu (opis)

- inicjatywy

Działalność promująca region w grupie inicjatywnej Korowodu Kociewskiego (w ramach obchodów Dni Kociewia w Gdańsku - 01.08.2019), wraz z Powiatem Świeckim oraz Izbą Regionalną Ziemi Świeckiej (dr J. Cukras-Stelągowska z UMK).

- Organizacja i prowadzenie debaty inicjującej w Polsce międzynarodowy projekt: ,,Restorative Justice. Strategies for Change" ' dotyczący obszaru sprawiedliwości naprawczej, jak i szeroko rozumianego wsparcia społecznego i partycypacji społecznej, 2.04.2019r., Wrocław - dr Honorata Czajkowska

- Restorative Justice - Strategies for Change to międzynarodowy, 4-letni projekt, mający na celu popularyzacji wiedzy na temat sprawiedliwości naprawczej, podjęcie współpracy z krajowymi instytucjami i ośrodkami działającymi w obszarze sprawiedliwości naprawczej, bądź sympatyzującymi z jej ideą, oraz koordynacja działań w tym zakresie na szczeblu krajowym.

- inspirowanie działań naukowych o charakterze interdyscyplinarnym, 

- organizacja zespołu badawczego, w Vytautas Magnus University Education Academy' w

zakresie interdyscyplinarnego oglądu przesłanek konstruowania wspólnoty na stykach kultur - studium pogranicza litewsko-polsko-rosyjskiego. Dr hab. Alicia Szerląg prof.' UWr

-współpraca z organami i instytutami naukowymi 

Współpraca z „Family Center” Wielonarodowego Korpusu NATO Północny Wschód. Jednostka zajmuje się rodzinami żołnierzy pochodzących z 25 krajów. Wykład kierownika centrum dla studentów i kadry Instytutu. Praktyki dla studentów w centrum (obóz „Summer Camp” dla dzieci żołnierzy).

International Social Academy - realizacja projektu edukacyjnego Multiculturalism -interculturalism: socialisation and integrational capital. A ramach projektu zrealizowano seminarium naukowe oraz warsztaty dla litewskich pracownik6w socjalnych na temat: Multicultural and intercultural dimension of professional activities of social worker, Wilno

25 września 2019 r., dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr;

Jerzy N. Grzegorek: Członek Rady Naukowej Instytutu Pamięci i Dziedzictwa Romów oraz Ofiar Holokaustu z siedzibą w Szczecinku;

-programy badawcze

01.09.2019 – 28.02.2020 – Koordynator ds. badań Liderzy Integracji Społecznej. Modelowy program podniesienia kompetencji społecznych migrantów w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nr POWR.03.01.00-00-T034/18-00

-,,Wieża pokoleń" Projekt NCBiR, nr umowy: nr umowy: POWR.03.01.00-00-T125/18-00.

dr Kamili Kamińskiej-Sztark - autorka i kierownik projektu, opiekun merytoryczny.

- Vytatuatas Magnus University Education Academy, współrealizacja projektu badawczego

,,Smart Education: trust - based Clustering", Nr 5-19-02 (2019), pod kierunkiem dr Giedre Kvieskiene. Dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr, współrealizatorka projektu.

- Uzyskanie mikroprojektu  Euroregionu „Pradziad” nt: Styl i jakość życia  oraz plany życiowe i tożsamość mieszkańców pogranicza polsko-czeskiego po wstąpieniu Polski i Czech do Unii  Europejskiej. Realizowany wspólnie przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w Opolu, z Wyższą Szkołą Pracy Socjalnej w   Hawirzowie (Republika Czeska) – Kierownik projektu prof. Zenon Jasiński.

Projekt nr: Cz.11.4120/0.0/0.0/16_009/00001936

W ramach projektu zorganizowano warsztaty merytoryczno-metodologiczne

  1. Założenia  metodologiczne badań realizowanych w ramach projektu-Opole 15 VII 2019
  2. Jakość i styl życia  a tożsamość mieszkańca pogranicza – stan badań perspektywa czeska i polska . Karwina 18 X  2019. Jesteśmy na etapie badań terenowych na pograniczu polsko-czeskim

Jerzy N. Grzegorek: Badania własne (od stycznia 2019 roku – nadal)  realizowane na terenie całego kraju: Kompetencje asystentów edukacji romskiej w Polsce.

- działalność ekspercka, opinie, oceny i konsultacje  w ostatnim roku

  1. Pająk-Ważna i A. Świdzińska biorą udział jako ekspertki w międzynarodowym projekcie Projekt: „Developing capacities together: European CSO-uniwersity networks for global learning on migration, security and sustainable development in an interdependent world” (InterCap) [project no. 2017-2-CY02-KA205-001073], founded by EuropeAid – 2018-2020.

Dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK: 

EKSPERTYZY DLA DG CULTURE AND EDUCATION KE, RECENZENT W SERII SZWAJCARSKO AMERYKAŃSKO CHIŃSKIEJ  SERII CZASOPISM MDPI (EDUCATION; SOCIAL SCIENCES)

Urząd Miasta Krakowa. Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia - Członek komisji konkursowej na realizację w formie powierzenia zadania publicznego w zakresie działalności na rzecz integracji cudzoziemców. Tytuł zadania publicznego: „Festiwal wielokulturowy” w zakresie:  działalności na rzecz integracji cudzoziemców,

Aktywność ekspercka dr Honoraty Czajkowskiej w ramach 4-osobowego zespołu polskich

ekspertów wchodzących w skład międzynarodowej grupy 10 państw europejskich (Albania,

Belgia, Czechy, Estonia, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Irlandia oraz Szkocja) - współpraca z przedstawicielami w/w państw w ramach realizacji założeń programu Restorative Justice - Strategies for Change (międzynarodowy, 4letni projekt mający na celu popularyzacji wiedzy na temat sprawiedliwości naprawczej zgodnie z założeniami Rekomendacji Nr CM/Rec (2018) Rady Europy z dnia 3.10.2018r. dot. sprawiedliwości naprawczej).

- Udział dr Kamili Kamińskiej-Sztark w projekcie ,,Virtual Intrecultural Reality Active Learning for local communities - VIRAL", który dotyczy wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w edukacji międzykulturowej osób dorosłych, w ramach współpracy z Centrum Badań Edukacyjnych oraz z University of Perugia.

- Udział dr Kamili Kamińskiej-Sztark w projekcie wielokulturowym „Brave Kids w Tbilisi -promocja polskiego modelu działań artystycznych na rzecz dzieci i młodzieży”, polegającym

na wymianie międzykulturowej dzieci z Polski oraz Gruzji.

- Udział dr Kamili Kamińskiej-Sztark w wielokulturowym projekcie ,,Brave Kids for Earth"-

współpraca z Uniwersytetem Wrocławskim oraz Teatrem Pieśni Kozła'

- dr Kamili Kamińskiej-Sztark, koordynacja projektu ,,Johhaneum Novum"' przedmiotem którego była edukacja wielokulturowa i międzykulturowa, przeciwdziałanie dyskryminacji

oraz mowie nienawiści. Projekt zrealizowany na terenie wrocławskich szkół.

- dr Justyna Pi|arska, recenzja wydawnicza: ,,Kinship and So|idarity in a Po|yethnic Scoiety',

  1. Doubt, A. TufekEi6, Lexington Books, Rowman&Littlefield, Lanham 2019'

- dr Justyna Pilarska, recenzja wydawnicza: Cambridge Scholars Publishing ,,Building inclusive communities through education and learning”, Klara Skubic Ermenc, Borut Mikulec, 2019.

- dr Justyna Pilarska, krytyczna analiza dyskursu program6w nauczania i literatury przedmiotu dla kierunków pedagogicznych na Ruhr-Universitdt Bochum pod kątem treści zorientowanych międzykulturowo" projekt zrealizowany w ramach stażu naukowego pod kierunkiem prof. Dietera Hallera i prof. Norberta Rickena na Ruhr'Universitdt Bochum' kwiecień 2019.

- Recenzje artykułów naukowych:

- dr Justyna Pilarska: Society Register, Drustvene i humanistike Studije, Cambridge Scholars publishing, Rowmang&Littlefield, Przegląd Badań Edukacyjnych, Kultura i Edukacja;

- dr hab. Alicja Szerlqg prof. UWr - Kultura i Edukacja, Wychowanie w Rodzinie, Dyskursy Młodych Andragogów; Acta Paedagogica Vilnensia

Jerzy N. Grzegorek: 

Szkolenie Asystentów Edukacji Romskiej w Andrychowie finansowanego z budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z udziałem dyrekcji i kadry nauczycielskiej oraz pedagogicznej z całej Polski;

  1. Wykład „Kultura szkoły ze współobecnością ucznia romskiego”;
  2. Warsztat autorski: „Kultura szkoły ze współobecnością ucznia romskiego i asystenta edukacji romskiej”.

1/ Projekt - RODM Gorzów Wielkopolski 2019-2021 - projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych – prof. dr hab. B. Orłowska - koordynator (kierownik) projektu, dr P. Krzyżanowski – koordynator.

2/ Projekt EtnoPolska2019 – Łemkowie – Swoi czy Obcy? – Stowarzyszenie Lemko Tower. Narodowe Centrum Kultury. Rola w projekcie - prof. dr hab. Beata A. Orłowska – współredaktor publikacji Łemkowie – Swoi czy Obcy? 2019.

3/ Projekt Akademia ucznia i seniora – edukacja międzypokoleniowa na Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt finansowany przez NCBiR (2019/2020) – Rola w projekcie prof. dr hab. Beata A. Orłowska - kierownik merytoryczny projektu. (POWR.03.01.00-00-T130/18).

4/ Projekt Gród Santok. Strażnica i klucz królestwa, budowa stałej wystawy w Muzeum Grodu w Santoku,  dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu: Wspieranie działań muzealnych. Wniosek nr 134409/19/A1. Projekt dwuletni. Termin zakończenia 31.12.2020 r. Dofinansowanie MKiDN. Rola w projekcie – prof. dr hab. Beata A. Orłowska, dr P. Krzyżanowski - doradcy merytoryczni.

  1. Działalność wydawnicza

Wyszczególnienie


Tytuł publikacji

Wydawca/współwydawca

Wydawnictwa 

w wersji:

- drukowanej

   
   

- elektronicznej

   

Wydawnictwa ciągłe (w tym czasopisma, np. miesięczniki, kwartalniki; inne periodyki)

1) P.P.Grzybowski: Lektury do edukacji międzykulturowej dla dzieci. Przewodnik bibliograficzny. [w:] E.Ogrodzka-Mazur, U.Szuścik, A.Szafrańska (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 14. Konteksty społeczne i międzykulturowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019, s.189-203.

2) Acta Universitatis Nicoli Copernci. Pedagogika XXXVII (2019), redakcja Piotr Petrykowski, Joanna Cukras-Stelągowska, Wydawnictwo UMK, półrocznik

3) Edukacja Międzykulturowa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydawnictwo Adam Marszałek 

4) A. Linka, „Stypendia studenckie jako alternatywna forma przyznawania statusu uchodźcy w UE”, Pedagogika Szkoły Wyższej, 2020.

5) Kultura i Edukacja, Uniwersytet w Białymstoku, Wydawnictwo Adam Marszałek

     

Wydawnictwa zwarte (np. monografie, materiały pokonferencyjne, inne)

1) J. Górniewicz, „Postkultura jako stygmat” artykuł zamieszczony w pracy zbiorowej dedykowanej Prof. Dr hab. Jerzemu Nikitorowiczowi, Białystok 2019, Wydawnictwo UwB

2) J. Górniewicz, „Idea melioryzmu w twórczości naukowej Prof. Marii Dudzikowej ”’Studia z Teorii Wychowania” 2019 nr 1

3) J. Górniewicz, „De dignitate Academiae – constanter firmiterque – O dostojeństwie Akademii – nieusatnnie I stanowczo” – Olsztyn 2019, Wydawnictwo UWM

4) Grzegorek J. N., Animatorzy artystycznej kultury studenckiej w środowisku akademickim. Typologia, Wyd. Adam Marszałek, 2019

5) P.P.Grzybowski: Śmiech życia i śmierci. Od osobistych historii po edukację do pamięci o okupacji, gettach i obozach koncentracyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019. W książce znajduje się rozdziałpt. „Sąsiedzi, świadkowie i miejsca. Międzykulturowa edukacja do/ku pamięci”

6) P.P.Grzybowski, K.Marszałek, J.Brzozowska: Dom na szwederowskiej skarpie. Obrazki z historii bydgoskiego sierocińca w czasach od Henryka Dietza do Leona Stobrawy. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019. W książce znajduje się rozdział pt. „Sierociniec miejscem międzykulturowych spotkań”

7) Monografia współautorska pt.: / B. A. Orłowska, K. Wasilewski, Kresy Wschodnie II RP we współczesnej pamięci zbiorowej mieszkańców ziemi lubuskiej, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, 2019.

8) Monografia pod red.  pt.: „Tatarzy i Karaimi w 100-lecie odzyskania niepodległości” pod red. B. A. Orłowskiej, P. J. Krzyżanowskiego, A. Miśkiewicza, Gorzów Wlkp. 2019;

9) Monografia pod red.  pt.: Mniejszości narodowe, etniczne i religijne na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Perspektywa interdyscyplinarna pod red. B. A. Orłowskiej, P. J. Krzyżanowskiego, K. Wasilewskiego.

10) Łemkowie – Swoi czy Obcy?, red. nauk. B. A. Orłowska, K. Korenda – Dojdź, AJP Gorzów Wielkopolski, 2019.

11) K. Kossak-Główczewski, Edukacja kaszubska. Antologia tekstów, red. nauk. A. Kożyczkowska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwo Region, Gdynia 2019

Rec. I. Bogoczowa (Uniwersytet Ostrawski) i M. Mazurek (Uniwersytet Gdański)Patronat 

Zespół Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej KNP PAN, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej 

W przygotowaniu: 

Książka po-konferencyjna  w trakcie prac. (Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2020). Red. A. Kożyczkowska, M. Szczepska-Pustkowska

12) A. Linka, Monografia autorska „Kompetencja międzykulturowa pracowników służb społecznych”, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, 2019

     

Pozostałe publikacje

1)P.P.Grzybowski: O człowieku pogranicza i latającym talerzu - przy okazji podwójnego jubileuszu. [w:] M.Sobecki, D.Misiejuk, J.Muszyńska, T.Bajkowski (red.): Człowiek pogranicza - wyzwania humanistycznej edukacji. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jerzemu Nikitorowiczowi. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białystoku, Białystok, s.137-147.

Autorstwo B. A. Orłowska:

1/Związek bezpieczeństwa kulturowego z tożsamością;

2/ Wsparcie edukacji dzieci cudzoziemskich – prawa, problemy, pomoc;

3/ Dokąd zmierzają Cyganie/Romowie?

4/ Tatarzy Polscy w Gorzowie Wielkopolskim;

5/ Pamięć kolejnych pokoleń Łemków;

6/ Education of foreign children

- integration or disintegration of identity, [w:] Przegląd narodowościowy/Review of Nationalities nr 9/2019.

7/ Tożsamość rodziny binacjonalnej 

– wielokulturowość, wielojęzyczność, wieloreligijność;

8/ Ukrainian immigrants on the labour market;

9/ Das Studienfach „Interkulturelle und regionale Erziehung“ – Vorbereitung zukünftiger Pädagog*innen und Lehrer*innen auf die Arbeit im multikulturellen Umfeld der Grenzregion;

10/ Polska polityka edukacyjna wobec dzieci pochodzących z mniejszości narodowych i etnicznych w latach 1945-1989, [w:] Założenia i realizacja ustroju szkolnego w Polsce w latach 1945-1989 (wybrane aspekty), red. nauk. B. Walak, Gorzów Wlkp. 2019;

11/ Binational marriages in Poland, [w:] Bezpieczeństwo antropogeniczne, red. W. Wawrzyniak, T. Zaborowski, Gorzów Wlkp. – Poznań 2019.

12/ Tożsamość Łemków – kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?, [w:] Łemkowie – swoi czy obcy?, red. nauk. B. A. Orłowska, K. Korenda – Gojdź, Gorzów Wlkp. 2019.


Współautorstwo z dr M. Czabańską – Rosadą:

1/ Sprawiedliwi wśród Narodów Świata – historie lubuskich rodzin;

2/ Konieczność konkretnych działań projektowych dla zapewnienia bezpieczeństwa kulturowego na pograniczu polsko-niemieckim;

3/ Edukacja międzykulturowa i regionalna na poziomie akademickim jako asumpt do budowania bezpieczeństwa dziedzictwa kulturowego 

na polsko-niemieckim pograniczu.

4/ B. A. Orłowska, G. Kostkiewicz – Górska, P. Krzyżanowski, Kresowe korzenie gorzowskich Tatarów i ich wkład w rozwój miasta, [w:] Tatarzy i Karaimi w 100-lecie odzyskania niepodległości, pod red. B. A. Orłowskiej, P. J. Krzyżanowskiego, A. Miśkiewicza, Gorzów Wlkp. 2019;

Zenon Jasiński, Sięganie po  mistrzostwo w środowisku Polaków  na Zaolziu.[w:] Wychować (w sobie) mistrza. W stronę Jubileuszu 80-lecia Profesora Wojciecha Kojsa i Profesora Janusza Mariańskiego. Red. Leszek Pawelski, Marek Rembierz [Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych.  Szczecinek 2019., s. 127-142. ISBN – 978-83-936269-7-7

Zenon Jasiński, Region i regionalizm w działalności kulturalno-oświatowej wybranych polskich organizacji na Zaolziu [w:]  Człowiek pogranicza. Wyzwania humanistycznej edukacji. (red.) M. Sobecki, D. Misiejuk, J. Muszyńska, T. Bajkowski. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Białystok 2019., s. 288-300.

E. Sowa-Behtane, Manfred Liebel i Urszula Markowska-Manista, Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, ss. 242, „Przegląd krytyczny” 2019, tom 1, nr 1, (wersja PDF online: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pk/article/view/19726).

A. Świdzińska, Edukacja globalna – idee i praktyka w polskim systemie oświaty, [w:] 

H. Chałupczak, M. Pietraś, E. Pogorzała, Europa Środkowo-Wschodnia w procesie transformacji i integracji. Wymiar edukacyjny, Tom 6, Zamość 2020, 1 ark. - oddane do druku

     

  1. Aktywność międzynarodowa

Współpraca Komitetu z organizacjami międzynarodowymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego. współpracy z organizacjami naukowymi, współpraca z innymi międzynarodowymi organizacjami naukowymi, udział  we władzach, pracach komisji, komitetów itp. międzynarodowych organizacji naukowych.) 

Prof. dr hab. Ewa Ogrodzka- Mazur , prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz zostali  wybrani i powołani w dniu 18.12. 2019 roku na członków zagranicznych Narodowej  Akademiii Pedagogicznych Nauk Ukrainy

1/ dr hab. prof. AJP Beata A. Orłowska jest członkiem Rady Naukowej czasopisma naukowo – pedagogicznego i metodycznego "Рідна Школа" (Kijów, Ukraina)

UneCC, działania w sieci uniwersyteckich stolic kultury. dr Kamili Kamińskiej-Sztark członek zarządu, udział w spotkaniach merytorycznych zarządu oraz organizacja dorocznej

konferencji sieci -Matera 20L9'

International Union of Anthropological and Ethnological sciences - dr Justyna Pilarska

World Education Research Association (WERA) International Research Networks (lRNs):

lnternational and cross-cultural Educational Leaders - dr Justyna Pilarska

European Association of Methodology - dr Justyna Pilarska

lnternational Association for Intercultural Education - dr Justyna Pilarska

VII. Współpraca Komitetu z organami rządowymi, samorządowymi, innymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (opis)  

(np. współpraca z Sejmem, Senatem, jednostkami administracji rządowej, samorządu terytorialnego, współpraca z towarzystwami naukowymi, z innymi organizacjami). 

Dr ha. Piotr Petrykowski, prof. UMK: 

WSPÓŁPRACA Z SENATEM POPRZEDNICH KADENCJI; CZŁONEK RADY PREZYDENCKIEJ PREZYDENTA MIASTA TORUNIA

Wojewoda Małopolski

Projekt Wojewody Małopolskiego pt. "Małopolska przyjazna cudzoziemcom - wsparcie w integracji i adaptacji obywateli państw trzecich" nr 11/8-2017/OG-FAMI współfinansowany z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji

Stanowisko: Ekspert w Platformie współpracy

dr Honorata Czajkowska, powołanie w skład Wrocławskiego Zespołu ds. Sprawiedliwości

Naprawczej (zarządzenie Prezydenta Wrocławia nt 2O73119 z dn.21 listopada 2019r.)

- dr Kamila Gandecka, współpraca z Wydziałem Informacji o Krajach "Pochodzenia w Departamencie Postępowań Uchodźczych w zakresie aktualizowania danych dotyczących sytuacji społecznej i politycznej w krajach, z których pochodzą rodziny imigranckie oraz małoletni pozbawionych opieki rodzicielskiej oraz dostępności literatury przedmiotu, opracowań eksperckich oraz statystycznych prowadzonych przez Urząd w zakresie postępowań azylowych. Propagowanie osiągnięć naukowo-badawczych pracowników Zakładu Edukacji Międzykulturowej i Badań nad Wsparciem Społecznym UWr.

- dr Kamila Kamińska-Sztark, udział w zespole eksperckim w projekcie ,,Światowy Wrocław" przy wiceprezydent Wrocławia Renacie Granowskiej, opracowanie cyklu scenariuszy z edukacji wielokulturowej oraz szkolenie nauczycieli.

- dr Kamila Kamińska-Sztark, kierowanie zespołem eksperckim przy pełnomocniku ds. Ksenofobii i tolerancji w zakresie reagowania na mowę nienawiści w szkole. Rezultat: opracowanie ścieżki reagowania na przemoc motywowane uprzedzeniami we wrocławskich

szkołach, mającą na celu przeciwdziałanie przemocy oraz utworzenie ścieżek postępowania dla nauczycieli i szkół w przypadku gdy ona się pojawia. Współpraca z Gminą Wrocław.

- dr Kamila Kamińska-Sztark, mobilna konsultantka wielokulturowa przy wrocławskim

Centrum Rozwoju Społecznego.

- dr Justyna Pilarska, członkini zespołu badawczego realizującego projekt terenowy (z Fundacją Dom Pokoju) ,,Romowie rumuńscy we Wrocławiu. Badania nad tożsamością kulturową i zmianami w zakresie relacji społecznych związanych z edukacją podstawową” wrzesień 20l8-styczeń 2019.

Współpraca z Wojewodą Lubuskim, Związkiem Tatarów w Polsce, Stowarzyszeniem Lemko Tower Strzelce Krajeńskie, Stowarzyszeniem Twórców i Przyjaciół Kultury Cygańskiej im. Bronisławy Wajs – Papuszy w Gorzowie Wielkopolskim.

Współpraca z Polsko Czeskim Towarzystwem Naukowym , wice- przewodniczący  Towarzystwa, członek Komitetu Naukowego Czesko -Polskiego Kongresu „pt hasłem „Czeska polonistyka” 

Współpraca z  Departamentem Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego w , Kuratorium Oświaty w Opolu, Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli  w związku z organizacją IV edycji konkursu dla młodzieży szkolnej „Poznaj kulturę, historie i życie codzienne naszych południowych sąsiadów Czechów.

Udział w pracach jury konkursu ogólnopolskiego dla uczniów szkół czeskich i polskich  (Znam Polskę, Znam Republikę Czeską)

Organizowanego przez  Urząd Marszałkowski Woj. Dolnośląskiego  w Nowej Rudzie 1-2 XII 2019.

Współpraca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu Edukacja globalna i VII edycji projektu „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju II“

http://edukacjaglobalna.ore.edu.pl/.

Koordynacja działań projektowych na terenie województwa lubelskiego: prowadzenie szkoleń, seminariów i spotkań dla nauczycieli wszystkich poziomów nauczania z zakresu edukacji globalnej i dla zrównoważonego rozwoju. Tegoroczna problematyka spotkań skupiała się na Celu 10: Mniej nierówności i Celu 11: Zrównoważone miasta i społeczności. 

Tegoroczna edycja zakończyła się konferencją podsumowującą we Wrocławiu „Klimat dla ludzi - ludzie dla klimatu“ w dn. 13-15.12.2019 r. Współorganizatorem był Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.

Efektem zaangażowania w projekt jest również złożona do druku publikacja „Kompetencje ucznia - kompetencje nauczyciela“ zawierające tekst autorstwa A. Świdzińskiej dotyczący kompetencji obywatelskich oraz opracowane scenariusze pracy z zakresu kształtowania kompetencji obywatelskich.

VIII. Inne  informacje, istotne ze względu na specyfikę działalności Komitetu. 

Jerzy N. Grzegorek:

  1. Stała współpraca z Urzędem Województwa Zachodniopomorskiego i  Nelli Kopańską - pełnomocnikiem wojewody do spraw mniejszości narodowych i etnicznych. Udział w Komisjach do oceny wniosków w sprawie realizacji Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014 – 2020 na terenie województwa zachodniopomorskiego;
  2. Udział w Komisjach Sejmu ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych (edukacja i sprawy społeczne). 
  3. Zgłoszenie w 2020 r. przez Romana Chojnackiego Prezesa Związku Romów Polskich i Członka Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych reprezentujący mniejszość romską w Polsce do składu przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych.  

Uczestnictwo dr Honoraty Czajkowskiej w Summer School, Child friendly restorative justice, 22-26.07.2019r., Gdańsk. Szkoła letnia organizowana przez Europejskie Forum Sprawiedliwości Naprawczej (EFRJ), poświęcona zagadnieniom wsparcia rówieśniczego w profilaktyce oraz zwalczaniu mowy nienawiści i innych zachowań z obszaru przemocy rówieśniczej. W przedmiotowej szkole letniej uczestniczyły 34 osoby z 17 krajów, pracujące

z dziećmi i młodzieżą. Program opierał się na wymianie doświadczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem zasad sprawiedliwości naprawczej (w tym w szczególności mediacji rówieśniczej) oraz zdobywaniu i ćwiczeniu praktycznych umiejętności w tym zakresie.

- Współpraca dr Kamili Gandeckiej z Biurem Wysokiego Komisarza ds. Uchodźców (Office of the United Nations High Commissioner for Refugees, UNHCR) w zakresie udostępniania

aktualnych materiałów dotyczących problematyki uchodźczej, szczególnie w zakresie wsparcia społecznego i ochrony praw człowieka osób ubiegających się o ochronę międzynarodową w krajach przyjmujących, a takie planowanych wspólnych przedsięwzięć konferencyjnych.

- dr Kamila Kamińska-Sztark, konsultantka merytoryczna w projekcie Międzykulturowe Centrum Aktywności Tarnogaju CAT

- dr Kamila Kamińska-Sztark, udział w III Kongresie Praw Obywatelskich w terminie 13- 14.12.2019 w Muzeum Polin w Warszawie, organizowanym przez Rzecznika Praw Obywatelskich.

  1. Dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK otrzymał  Medal Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za działalność na rzecz olsztyńskiej pedagogiki  (wraz z prof. zw. dr hab. Kazimierzem Zbigniewem Kwiecińskim).
  2. Nasza grupa studyjna planuje w tym roku zorganizować seminarium pt. Edukacja regionalna w Polsce – stan i perspektywy. W trakcie spotkania pragniemy podjąć dyskusję nad teorią i praktyką edukacji regionalnej oraz współczesnymi procesami kształtowania tożsamości regionalnej. Proponujemy poddać analizom następujące zagadnienia:
  • Najnowszy stan badań nad tożsamością regionalną i lokalną,
  • Edukacja regionalna – stan, perspektywy, implementacja szkolna,
  • Miejsce dla teorii edukacji regionalnej w przestrzeni akademickiej,
  • Społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju edukacji regionalnej w Polsce,
  • Dzieci i młodzież wobec regionu i jego dziedzictwa kulturowego,
  • Zadania dla Grupy Studyjnej ds. Edukacji Regionalnej



Białystok 20.01.2020                                                                              Jerzy Nikitorowicz