MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA DZIECIŃSTWO W WIELOKULTUROWYCH PRZESTRZENIACH: SOCJALIZACYJNE, EDUKACYJNE ORAZ INKLUZYJNE KONTEKSTY.
WROCŁAW, 18 - 19 listopada 2021 roku.
Organizator konferencji:
Zakład Edukacji Międzykulturowej i Badań nad Wsparciem Społecznym, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski.
Współorganizator konferencji:
Fundacja Dom Pokoju we Wrocławiu.
Cele konferencji:
- interdyscyplinarny ogląd dzieciństwa doświadczanego w wielokulturowych przestrzeniach oraz upowszechnienie wiedzy w powyższym zakresie i wieloparadygmatyczności badań nad dzieciństwem,
- doskonalenie warsztatu badawczego oraz kompetencji metodyczno-praktycznych uczestników konferencji.
Określając pierwszy z celów wyszliśmy z założenia, że wielokulturowe uwikłania procesów socjalizacyjnych, edukacyjnych oraz inkluzyjnych, którym poddawane jest dziecko, konceptualizują jego dzieciństwo, w ramach którego doświadcza, konstruuje własną tożsamość, dokonuje społeczno-kulturowych identyfikacji, by zaistnieć, w wymiarze jednostkowym i grupowym, w otaczającej go zróżnicowanej kulturowo rzeczywistości. Dlatego przypisujemy naukowo-badawcze znaczenie kategorii dzieciństwa, w szczególności takim zagadnieniom, jak:
- dziecko i dzieciństwo w naukowej konceptualizacji;
- interdyscyplinarność i wieloparadygmatyczność badań nad dzieciństwem;
- metodologiczne aspekty badań nad dzieciństwem w warunkach wielokulturowości;
- doświadczanie dzieciństwa w wielokulturowych przestrzeniach;
- dzieci migrantów w systemie szkolnym;
- sytuacja społeczna i edukacyjna polskich dzieci za granicą;
- dzieci odmienne kulturowo jako grupa zagrożona marginalizacją i wykluczeniem;
- przeciwdziałanie dyskryminacji kulturowej dzieci;
- działania antydyskryminacyjne w modelu pomocowym dzieci migrantów;
- środowisko lokalne a rodziny migrantów;
- wsparcie społeczne migrantów i ich rodzin w duchu idei sprawiedliwości naprawczej;
- międzykulturowa inkluzja – paradygmat współistnienia.
Dlatego też powyższe zagadnienia czynimy przedmiotem naukowej debaty.
Chcąc zrealizować drugi z założonych celów konferencji oferujemy uczestnikom następujące warsztaty:
- Warsztaty metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem
Cel: warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z podstawami prowadzenia terenowych badań jakościowych związanych ze studiami nad dzieciństwem z udziałem dzieci.
Opis: poprzez ćwiczenia, symulacje i dyskusję uczestnicy będą mieli możliwość wglądu w najbardziej pożądane z etycznego punktu widzenia metody badań, jak również przekonać się do zalet wynikających ze stosowania takich narzędzi badawczych jak: technika wywiadu swobodnego, narracyjnego, materiału wizualnego, dokumentów zastanych, obserwacji uczestniczącej oraz wywiadu grupowego. Ponadto zapoznają się z praktycznymi wskazówkami przydatnymi dla uzyskania wysokiej jakości materiału empirycznego z uwzględnieniem specyfiki badań prowadzonych z dziećmi i nad dzieciństwem.
Słowa kluczowe: badania jakościowe, paradygmat emancypacyjny i partycypacyjny, konstruktywizm, orientacja interpretatywna, techniki badań jakościowych
Liczba uczestników: 20
Czas trwania: 3 h
Prowadząca: dr Justyna Pilarska
Kontakt:
Justyna Pilarska: doktor nauk społecznych w zakresie pedagogika, od prawie 20 lat prowadzi badania terenowa z zastosowaniem metod jakościowych w paradygmacie interpretatywno-konstruktywistycznym, wykładowczyni realizująca autorskie przedmioty Methodology of social research i Qualitative research seminar (FU Berlin) realizatorka licznych projektów terenowych zorientowanych jakościowo (Bośnia i Hercegowina, Australia); współredaktora monografii wieloautorskiej „An Introspective Approach to Women's Intercultural Fieldwork”.
- Badania partycypacyjne z dziećmi - dylematy etyczne i metodologiczne
Cel: zwiększenie wiedzy na temat potrzeby realizacji badań partycypacyjnych (i etyki takich badań) z dziećmi we współczesnych badaniach nad dzieciństwami i prawami dzieci.
Opis: podczas warsztatu zostaną przybliżone teoretyczne ramy badań partycypacyjnych, podejścia partycypacyjne w badaniach z dziećmi, badaniach angażujących dzieci w sprawach ich dotyczących. Aby podkreślić potrzebę realizacji takich badań, przeanalizujemy metodologiczne, etyczne i praktyczne wyzwania związane z badaniami partycypacyjnymi z dziećmi w zróżnicowanych kontekstach ich funkcjonowania. Tematyka warsztatu koncentruje się na współczesnych dekolonialnych podejściach i studiach nad dzieciństwami i prawami dzieci.
Słowa kluczowe: badania partycypacyjne, etyczna symetria, podejścia dekolonialne w badaniach z dziećmi, partycypacja dzieci.
Liczba uczestników: 12
Czas trwania: 1,5 h
Prowadząca: dr Urszula Markowska-Manista
Kontakt:
Urszula Markowska-Manista: badaczka terenowa, doktor nauk humanistycznych, adiunktką na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego i vice-dyrektorka międzynarodowego programu Childhood Studies and Children's Rights: https://macr.study/. Od dwóch dekad zajmuje się badaniami nad /z dziećmi i młodzieżą z perspektywy postkolonialnej w podejściu partycypacyjnym, prawami dziecka w edukacji w tzw. wrażliwych kontekstach i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Jest współrealizatorką międzynarodowego projektu: "Children’s Rights Studies Online (CRS Online), IVAC - International Virtual Academic Collaboration" DAAD, badaczką w projekcie: "PARTICIPA-Professional development tools supporting participation rights in early childhood education", a także współbadaczką (we współpracy z młodzieżą) w partycypacyjnym projekcie badawczym "Mlodzi-w-czasach-koronawirusa" https://prom.info.pl/badanie-mlodzi-w-czasach-koronawirusa/ . Strona www: http://www.contemporarynomad.pl/
- Wielokulturowość szkoły to fakt - Międzykulturowość to wyzwanie. Jak wesprzeć dziecko obcojęzyczne w procesie integracji?
Cel: zapoznanie uczestników z metodami i technikami pracy z grupą rówieśniczą w celu jej rzeczywistej integracji, ze szczególnym uwzględnieniem przeciwdziałania zjawisku wykluczania dziecka obcojęzycznego, a także zapoznanie z dobrymi praktykami wykorzystywanie metod peer to peer education w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej oraz interwencji.
Opis: poprzez ćwiczenia, symulacje i dyskusję uczestnicy będą mieli możliwość doświadczenia potrzeb dziecka obcojęzycznego oraz mechanizmów psychologicznych zachodzących w grupie przyjmującej. Uczestnicy poszukają odpowiedzi co to znaczy „dobra integracja” i jakie elementy muszą zaistnieć aby ją osiągnąć. Ponadto przyjrzymy się dynamice funkcjonowania grupy, w szczególności w sytuacji wystąpienia konfliktu czy przemocy rówieśniczej oraz technikom prewencji i interwencji opierających się na relacjach uczniowskich.
Słowa kluczowe: inność, integracja, przemoc rówieśnicza, sprawiedliwość naprawcza (mediacja rówieśnicza), interwencja rówieśnicza
Liczba uczestników: 20
Czas trwania: 3 h
Prowadząca: Joanna Wajda.
Kontakt:
Joanna Wajda - członkini Zarządu Fundacji, Prawniczka, Mediatorka, Trenerka, autorka materiałów edukacyjnych z zakresu praw człowieka, wielokulturowości i mediacji oraz realizatorka programów edukacyjnych dla młodzieży i dorosłych. W ramach realizowanych działań współpracowała z wieloma instytucjami rządowymi (w szczególności Ministerstwo Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Obywatelskich), samorządowym (w szczególności Gmina Wrocław, MOPS, placówki opiekuńczo-wychowawcze, szkoły różnego szczebla i poziomu), a także europejskimi (Komisja Europejska). Członkini Zespołu do spraw Uczniów i Rodzin Obcojęzycznych oraz ekspertka w zakresie współpracy ze szkołami na niwie kwestii wielokulturowych, w ramach działań podejmowanych przez Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego.
W Fundacji odpowiedzialna za prowadzenie procesów mediacyjnych oraz za dział współpracy ze szkołami i placówkami edukacyjnymi, trenerka z zakresu przeciwdziałania przemocy, w szczególności przemocy rówieśniczej, trenerka i tutorka Programu Zarządzania Konfliktem i Mediacji Rówieśniczej.
- Dobre praktyki włączania dzieci i młodzieży w procesy decyzyjne: case study i warsztat metodyczny wraz z prezentacją narzędzi.
Cel: zapoznanie uczestników z kontekstami teoretycznymi i wybranymi praktykami włączania dzieci i młodzieży w procesy decyzyjne.
Opis: zapoznanie uczestników z szeregiem dobrych praktyk związanych z procesami konsultacyjnymi z dziećmi i młodzieżą, które zrealizowały w latach 2015- 2021. Dzięki udostępnionym materiałom filmowym pozyskają praktyczny wgląd w szereg praktycznych metod, wśród nich: Mapy mentalne (Kevina Lyncha), Klocki Kappla, Klocki Janot, Kartonowe Miasto, Spacery konsultacyjne, Adventure Playground. Następnie uczestnicy będą pracować w grupach nad wybranymi case study poddając je analizie i próbując dopasować metody i narzędzia. Warsztat zakończy przekazanie publikacji i raportów uczestnikom wraz z informacją, gdzie i jak poszukiwać dalszych inspiracji i źródeł.
Słowa kluczowe: partycypacja, emancypacja, prawa dziecka, wykluczenie, inkluzja
Liczba uczestników: 30
Czas trwania: 3 h
Prowadzące: dr Kamila Kamińska- Sztark, mgr Hanna Achremowicz
Kontakt:
Kamila Kaminska- Sztark - od 2005 roku pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, od 2017 pełni funkcje Pełnomocniczki Rektora UWr ds. odpowiedzialności społecznej. Jest członkinią krajowych i międzynarodowych organizacji naukowych, m. in. Discourse Power Resistance, Sieci Uniwersytetów Europejskich Stolic Kultury (UNeECC). Zrealizowała szereg projektów miejskich, badawczych i społeczno- kulturalnych, m.in. w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 „Czytanie Miasta” i Uspołecznianie Foresightu Wrocław 2036/2056. Jest zaangażowana w procesy konsultacyjne w mieście Wrocław, w 2017 odznaczona medalem Prezydenta Miasta Wrocławia za zasługi dla programu ESK, otrzymała także nagrodę w kategorii nauka w plebiscycie 30 Kreatywnych Wrocławia 2017. Łączy refleksję naukową z praktyką.
Hanna Achremowicz - od 2019 doktorantka w Uniwersytecie Wrocławskim, zajmuje się partycypacją dzieci i młodzieży. Kreuje i wykorzystuje innowacyjne metody, koordynuje włączanie dzieci i młodzieży w procesy konsultacyjne w mieście Wrocław, stypendystka polsko- amerykańskiej Fundacji Wolności. Autorka szeregu publikacji zarówno naukowych, jak i praktycznych.