1. Organizator konferencji: Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Pedagogicznych, Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.
2. Miejsce i czas konferencji: Białystok, 13 – 14 czerwca 2024 roku.
3. Cele konferencji:
Intencją naczelną, podobnie jak ostatnich ośmiu edycjach Seminariów, jest dzielenie się wiedzą o metodologii badań pedagogicznych, o ich uwarunkowaniach, o dobrych praktykach i kierunkach doskonalenia.
Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice – to hasło tematyczne wypracowane na VIII Seminarium Metodologii Pedagogiki PTP, organizowanym w 2022 roku (Nałęczów) pod kierownictwem naukowym ks. prof. dra hab. Mariana Nowaka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II. W trakcie dyskusji nad tematem, z jednej strony wskazywano na brak w naukach pedagogicznych badań eksperymentalnych, niewykorzystany potencjał badań źródłowych, replikację badań. Z drugiej, zaś podkreślano, że w parze z rosnącym zróżnicowaniem kulturowym danego okresu zwiększa się zróżnicowanie ofert metodologicznych. Warto zatem zadać pytanie, czy nauki społeczne, w tym pedagogika znalazły się w przedsionku postmetodologii? Czy możemy mówić o końcu metodologii normatywnej? A może jesteśmy w okresie obfitości i pluralizacji podejść metodologicznych, co może przyczynić się do rozwoju nauk pedagogicznych? Jakie konsekwencje dla nauk pedagogicznych wynikają z badań wykraczających poza rygor metodologicznych reguł? Jakie czynniki służą zapewnianiu jakości badań naukowych?
PROPONOWANE OBSZARY PROBLEMOWE SEMINARIUM
IX Seminarium Metodologii Pedagogiki PTP pt. Od metodologii ogólnej do praktyk badawczych w pedagogice chcielibyśmy poświęcić refleksji i namysłowi nad następującymi obszarami tematycznymi:
- Kulturowe uwarunkowania zmian w metodologii badań społecznych;
- Poznawcze potencjały innowacji w badaniach naukowych – inspiracje dla praktyk badawczych w pedagogice;
- „Walka” o przestrzeganie reguł w ramach paradygmatów czy rekonstrukcja obecnych warunków tworzenia wiedzy;
- Kreatywność badawcza w kontekście ideału wiedzy określonej paradygmatem;
- Prawomocność badań wykraczających poza rygor metodologicznych reguł;
- Uniwersalne i specyficzne czynniki jakości badań naukowych;
- Kształcenie metodologiczne pedagogów – przykłady dobrych praktyk;
- Szanse i zagrożenia jakie dla badań w naukach społecznych niesie sztuczna inteligencja.
KOMUNIKAT - LINK