SPRAWOZDANIE ZESPOŁU PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ PRZY KOMITECIE NAUK PEDAGOGICZNYCH POLSKIEJ AKADEMII NAUK   ZA ROK 2019





Zespół Pedagogiki Społecznej skupia formalnie 168 członków  (na podstawie deklaracji ; praktycznie ponad 200), w tym dwóch członków KNP PAN ( prof. T. Pilch, prof. W. Theiss). Integralną częścią Zespołu jest Stowarzyszenie Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych (przewodniczący - prof. Tadeusz Pilch, zastępca - dr hab. Ewa Jarosz, sekretarz – dr hab. Tomasz Sosnowski)

Prezydium Zespołu tworzą:

  1. prof. Barbara Smolińska-Theiss – przewodnicząca Zespołu,
  2. prof. Tadeusz Pilch – honorowy przewodniczący,
  3. prof. Krystyna Marzec-Holka - zastępca ds. naukowych,
  4. prof. Ewa Syrek – zastępca ds. naukowych, 
  5. dr hab. prof. UAM Waldemar Segiet - zastępca ds. międzynarodowych,
  6. dr Aleksandra Sander – zastępca ds. międzynarodowych,
  7. dr hab. Michał Kwiatkowski - doradca ds.  komunikacji medialnej,
  8. dr hab. prof. UwB Wioletta Danilewicz – zastępca ds.  informacji bibliograficznej i publikacji,
  9. prof. Jacek Piekarski – zastępca ds. kształcenia pedagogów społecznych i programów nauczania,
  10. dr hab. prof. APS Anna Odrowąż - Coates - sekretarz Zespołu
  11. dr hab., prof. UP Zofia Szarota – zastępca ds.  współpracy ze środowiskiem andragogów,
  12.  dr hab.  Barbara Skaubania – zastępca ds. . j.w.

Zespół Pedagogiki Społecznej KNP PAN – niezmiennie przez całą kadencję - szczególną uwagę przywiązuje do kształcenia kadr naukowych, edukacji metodologicznej, budowania warsztatów badawczych i dbania o standardy publikacji w zakresie pedagogiki społecznej. Temu celowi służą cykliczne seminaria podoktorskie odbywające się regularnie w różnych ośrodkach (w 2019r. były to seminaria organizowane przez Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego). 

Zespół Pedagogiki Społecznej jest partnerem naukowym Amerykańskiego Stowarzyszenia Pedagogiki Społecznej (Social Pedagogy Association University of Arizona, USA). Uczestniczy także w międzynarodowym programie badawczym i praktycznym Europejskiej Sieci Badawczej pt.  Rodzice w Edukacji (EUROPEAN RESEARCH NETWORK ABOUTH PARENTS IN EDUCATION (ERNAPE.PL) koordynowanym przez prof. dr hab. Marię Mendel z Uniwersytetu Gdańskiego 

Ważnym forum działalności badawczej, znakiem jakości dyscypliny i tożsamości akademickiej pedagogów społecznych w Polsce jest kwartalnik Pedagogika Społeczna.   

 Informacje o Zespole Pedagogiki Społecznej znajdują się na stronie : http:// zpsknp.pan. edu.pl. W zakładce przedstawione są także numery Biuletynu stowarzyszenia Ruch Pedagogów Społecznie Zaangażowanych skupiające się na monitorowaniu i recenzowaniu działalności społeczno- edukacyjnej  różnorodnych podmiotów w przestrzeni publicznej. Biuletyn zawiera wystąpienia, oceny, listy protestacyjne Ruchu Pedagogów Społecznie Zaangażowanych  

 Informacja o działalności Zespołu Pedagogiki Społecznej przy KNP PAN w 2019 r.



  1. SEMINARIA PODOKTORSKIE

  1. Seminarium podoktorskie Zespołu Pedagogiki Społecznej przy KNP PAN

Katowice – 25.03.2019 r., Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet Śląski 

 Program seminarium - prezentacja projektów badawczych: 

  1. dr Katarzyna Kowalczewska–Grabowska  (Katedra Pedagogiki Społecznej UŚ)

Identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych społeczności lokalnej. Socjo-pedagogiczny Model Lokalnej Diagnozy i Uczestnictwa Społecznego
w zakresie Ochrony i Promocji Zdrowia.

  1. dr Agata Rzymełka-Frąckiewicz  (Katedra Pedagogiki Społecznej UŚ)

Mam wyższe wykształcenie i co dalej? Wykształcenie wyższe a konstruowanie indywidualnego sukcesu życiowego i rozwoju ogólnospołecznego.

  1. Marcin Gierczyk (Katedra Pedagogiki Społecznej UŚ)

University of Oxford - kreowanie elit społecznych. Między reprodukcją społecznych nierówności a mobilnością konkurencyjną.

-  Dyskusja nad przedstawionymi projektami badawczymi. 



  1. Seminarium podoktorskie Zespołu Pedagogiki Społecznej 

       przy KNP PAN; Uniwersytet Warszawski - Wydział Pedagogiczny

       oraz Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji 

     Warszawa,  24.04.2019 r.   

  Program seminarium - prezentacja projektów badawczych:

  1. dr Marta Pietrusińska, (Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski):

Teoria praktyk kulturowych w badaniu obywatelskości migrantów – koncepcja badań,

  1. dr Katarzyna Szumlewicz, (WSNSiR, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytet Warszawski):

Zdolności" emancypacyjne w ujęciu Marthy Nussbaum" z perspektywy pedagogicznej, 

  1.  Wykład ekspercki:  - Dr hab. Bohdan Skrzypczak, (WSNSiR, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawsk)i:

Animowanie kapitału solidarności jako zadanie poznawcze i edukacyjne – refleksja z badań terenowych

 - Dyskusja

  1. KONFERENCJE (debaty, dyskusje, inne formy spotkań naukowych)



  1. 40 – lecie Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego. Z tradycją w przyszłość. Pedagogika społeczna wobec przemian cywilizacyjno- kulturowych, Ustronie,  14- 15. 10 2019 r. 

PROGRAM KONFERENCJI

 Panel 1 nt. Znaki szczególne tradycji i nowoczesności w polskiej/rodzimej pedagogice społecznej – debata

  •  Moderator: Prof.  dr hab. Wiesław Theiss

Uczestnicy panelu:

Prof. zw. dr hab. Józefa Brągiel,

Dr hab. Maciej Bernasiewicz,

Prof. zw. dr hab. Jerzy Modrzewski,

Prof. dr hab. Mirosław Sobecki.

  •  Panel 2 nt. Futurologiczna perspektywa inspiracji i obszarów badawczych pedagogiki społecznej – debata
  • . Moderator:  Prof. dr hab. Tadeusz Pilch,
                  Współmoderator: Dr hab. Ewa Jarosz

Uczestnicy panelu:

Dr hab. Tomasz Bajkowski,

Dr hab. Mariusz Cichosz Prof. UKW,

Dr hab. Paulina Forma Prof. UJK,

Dr hab. Danuta Lalak,

Dr hab. Agata Matysiak-Błaszczyk,

Dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska Prof. UMW,

Dr hab. Tomasz Sosnowski.

  • 16:30 – 17.30 Podsumowanie konferencji 

  1. Ogólnopolskie forum Dyskusyjne Pedagogów Społecznych - Pedagogika współbycia inspiracją do działania w przestrzeni życia lokalnego 

 Patronat: Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza - prof.  dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, Poznań, 4 kwietnia 2019 r. Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,

Program forum

prof.  dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. prof. UAM. Katarzyna Segiet, Społeczność lokalna i wspólnota w warunkach globalizacji – przyczynek do dyskusji ;

dr Kamila Słupska -Inicjatywy i ruchy sąsiedzkie – refleksje, główne przemyślenia;

dr hab. prof. UW Agnieszka Naumiuk-Współbycie, współodpowiedzialność i współzależność jako kategorie ważne dla pedagogiki społecznej skierowanej ku budowaniu wspólnot lokalnych;

 dr hab. prof.  UW Bohdan Skrzypczak - Solidarność codziennie – o pedagogicznym kształtowaniu wspólnoty publicznej;

dr hab.  prof. UAM, Waldemar Segiet - Uczestnictwo we wspólnocie zadaniem edukacyjnym;

dr hab. prof. UKW Mariusz Cichosz -Środowisko wychowawcze w ujęciu pedagogiki społecznej - tradycja i współczesne wyzwania;

  1. hab. prof. UKW Halina Guzy–Steinke - Wśród sąsiadów. Inny, obcy, cudzoziemiec w zmieniającej się rzeczywistości społecznej:

dr Beata Górnicka -Sąsiedzi wobec rodziny z problemem niepełnosprawności;

dr Bożena Kanclerz -Szkoła jako inicjator aktywności sąsiedzkiej – model teoretyczny a rzeczywistość;

dr Marta Pietrusińska -Współczesne migracje jako wyzwania dla społeczności lokalnych - rola pedagogów społecznych; 

dr Astrid Tokaj -Aktywność seniorów w lokalnej codzienności;

mgr Paulina Głowacka -Sąsiedzka kontrola społeczna - forma przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

 Dyskusja i wnioski.

  1. 12TH ERNAPE CONFERENCE, GDAŃSK, 2019: PARENT ENGAGEMENT as POWER: EMPOWERlNG, CHILDREN, SCHOOLS and SOCIETIES

Zespół uczestniczy w międzynarodowej sieci i programie badawczym oraz praktycznym Europejska Sieć Badawcza pt.  Rodzice w Edukacji (EUROPEAN RESEARCH NETWORK ABOUTH PARENTS IN EDUCATION (ERNAPE.PL) koordynowanym przez prof. dr hab. Marię Mendel z Uniwersytetu Gdańskiego 

 W 2019 roku członkowie Zespołu aktywnie uczestniczyli w: 12th biennial ERNAPE Conference, Gdańsk, Poland, September 18 – 20, 2019. 

Thematic areas:

- Power in parenting: parents’ ways of empowering children, schools, education, communities and their democracies

 - The family, school and community modi co-vivendi   

            -Parental involvement, community engagement and parents’ engagement: classic and new 

            paradigms 

           -Parental Involvement and Inclusion

          - Parents, culture and education (contemporary versions of parenting, “good” parent discourses,

          and modes of “parents in education”; parents as active or passive social and cultural agents; parents 

          in media discourses and in other public arenas; etc.)

           -The equity issues in/and/or through home-school-community relations

          - Parent(s) nowadays: portraying the dynamic construct in the various frames of different 

          environments, cultures, politics, ideologies, etc. 

           -Parental engagement today: what for and why? 

          -The varieties of the contemporary parent engagement

         - “The end of public school” and the ways parents face it / act in it / change it 

         (school closures, privatization, etc.) 

           -Parental grass-root movements, democracy and education (discourse, dialogue and politics of 

          interruption)

Keynote speakers:

-  Prof. CARME BORG -. Ph.D (Toronto), FRSA ,Faculty of Education Department of Arts, Open Communities and Adult Education University of Malta 

 - Prof. Hana Cervinkova Associate Professor of Anthropology and Education at the University of Lower Silesia (ULS) in Wroclaw, Poland. Professor and Head of the Department of Anthropology at Maynooth University (since 2019), Ph.D. in Anthropology, New School for Social Research in New York.   

   -  Prof. Joyce.L.Epstein, Ph.D. in Sociology from Johns Hopkins University, Director of the Center on School, Family, and Community Partnerships and the National Network of Partnership Schools (NNPS) and Professor of Education at Johns Hopkins University. In 1995, she established the National Network of Partnership Schools (NNPS),

- Prof. Lucyna Kopciewicz, Professor of Pedagogy at University of Gdansk, Poland. 

 - Prof. Pauline Lipman, Professor of Educational Policy Studies at the University of Illinois at Chicago and Director of the Collaborative for Equity and Justice in Education, a university-community collaborative research Center.

 -Prof. Judith Suissa, Professor of Philosophy of Education Department of Education, Practice and Society UCL Institute of Education University College London 



  1.  DZIAŁALNOŚĆ EKSPERCKA 

 Zespół Pedagogiki Społecznej koncentruje się na pozytywnych siłach i zasobach akademickich środowiska naukowego. Buduje siec komunikacji. Jest płaszczyzną wymiany informacji i współpracy naukowej. Zajmuje się głownie wspieraniem,  inspirowaniem programów i indywidualnych projektów badawczych. Monitoruje oraz moderuje kierunki rozwoju pedagogiki społecznej w Polsce. Zespół szanuje autonomię poszczególnych Katedr i środowisk. 



  1. DZIAŁALNOŚĆ WYDAWNICZA


Wyszczególnienie

 PEDAGOGIKA SPOLECZNA

      KWARTALNIK


Tytuł publikacji

Wydawca/współwydawca

PEDAGOGIUM pod patronaten Zespołu Pedagogiki Społecznej PAN

Wydawnictwa 

w wersji:

- drukowanej

Ukazały się nr 1-3/2019, nr 4 – w druku


Nakład

(w egz.)

150-200 egz.

   

- elektronicznej

 

Wydawnictwa ciągłe (w tym czasopisma, np. miesięczniki, kwartalniki; inne periodyki)

  1. ……
  2. ……
   

Wydawnictwa zwarte (np. monografie, materiały pokonferencyjne, inne)

  1. ……
  2. ……
  3. ……
   

Pozostałe publikacje

  1. ……
  2. ……
  3. ……
   




      1. AKTYWNOŚĆ MIĘDZYNARODOWA ZESPOŁU 

  1. W.  Partner naukowy Amerykańskiego Stowarzyszenia Pedagogiki Społecznej (SOCIAL PEDAGOGY ASSOCIATION) Uniwersytetu stanowego w Arizonie.  Partner w Europejskiej Sieci Badawczej pt.  Rodzice w Edukacji (EUROPEAN RESEARCH NETWORK ABOUTH PARENTS IN EDUCATION (ERNAPE.PL) koordynowanej przez prof. dr hab. Marię Mendel z Uniwersytetu Gdańskiego

      1. WSPÓŁPRACA Zespołu Komitetu z organami rządowymi, samorządowymi, innymi w zakresie reprezentowanej dyscypliny/ problemu naukowego (opis)  
  1. współpraca ze szkołami, z jednostkami samorządu terytorialnego, współpraca z towarzystwami naukowymi, z innymi organizacjami) –   stosownie do indywidualnych projektów Katedr i Zespołów. 

                                                                 



Prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss

                                                    Przewodnicząca Zespołu Pedagogiki Społecznej 

                                                    przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN




Warszawa, 20 stycznia 2020 r.