VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA Z ZAKRESU EDUKACJI GLOBALNEJ PT. „SOLIDARNI Z UKRAINĄ. MIĘDZY POTRZEBAMI UCHODŹCÓW, POMOCĄ I WSPARCIEM SPOŁECZNYM”. WARSZAWA, 30 MAJA 2022 ROKU.

 

1. Organizator konferencji: Instytut Pedagogiki (Wydział Nauk Pedagogicznych – Katedra Pedagogiki Społecznej) Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

 

2. Współorganizator konferencji: Wydział Studiów nad Rodziną Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

 

3. Miejsce i czas konferencji: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 30 maja 2022 r. – konferencja online za pośrednictwem platformy Cisco Webex.

 

4. Cele konferencji:

Ostatnie doświadczenia na arenie międzynarodowej wstrząsnęły całym światem, dobitnie pokazując znaczenie idei edukacji globalnej, zwłaszcza w zakresie wychowania dla pokoju. Agresja rosyjska na Ukrainę stała się przyczyną nie tylko wielu tragedii, cierpień i kryzysu humanitarnego na terenach ogarniętych działaniami wojennymi, ale również wyzwaniem dla innych państw Europy i świata, w tym w pierwszym rzędzie dla Polski jako kraju sąsiadującego z Ukrainą i udzielającego na masową skalę wsparcia uchodźcom wojennym. Wyzwanie, które stanęło przed naszym krajem i jego obywatelami, dotyczy działań z zakresu interwencji kryzysowej, wsparcia oraz pomocy osobom poszkodowanym i uciekającym przed okrucieństwem wojny, wśród których dominują kobiety, dzieci (duża część z nich nie ma zapewnionej opieki rodzicielskiej), osoby starsze. W działania te zaangażowane są nie tylko służby państwowe, ale również przedstawiciele różnych organizacji pozarządowych, kościoła czy osoby prywatne. Obecna sytuacja stawia przed pedagogami społecznymi nowe pytania o praktyczny wymiar dyscypliny, jej związek z aktualnymi wyzwaniami, nowe spojrzenie na działania pomocowe i wsparcie społeczne, tym razem kierowane do uchodźców na różny sposób dotkniętych wykluczeniem społecznym. Podczas naszych obrad zajmiemy się powyższymi problemami, wyrażając naszą solidarność z Ukrainą i jej obywatelami, zarówno pozostającymi w swojej ojczyźnie, jak też uciekającymi przed okrucieństwem wojny i szukającymi schronienia w naszym kraju. Zaczniemy od określenia potrzeb różnych grup uchodźczych, analizując niniejsze w różnych wymiarach (m.in. bytowym, emocjonalnym, edukacyjnym, opiekuńczym, socjalnym), odnosząc się do aktualnej sytuacji i doświadczeń osób zaangażowanych w niesienie pomocy, jak również szukając inspiracji w dorobku naukowym i doświadczeniach z przeszłości. Następnie, zajmiemy się formami działań pomocowych oraz wsparciem społecznym udzielanym w tej wyjątkowej sytuacji, mając na uwadze poszczególne grupy, do których są one kierowane, jak również różne podmioty je świadczące, wychodząc od struktur państwowych i samorządowych, poprzez inicjatywy na poziomie lokalnym, płynące ze strony organizacji pozarządowych, instytucji kościelnych czy niezrzeszonych wolontariuszy. Mamy nadzieję, że nasz namysł nad obecną sytuacją, potrzebami uchodźców oraz systemem udzielanego wsparcia pomoże lepiej to wsparcie kształtować. Wprowadzony kontekst edukacji globalnej ma zachęcać do refleksji nad możliwościami edukacji na rzecz globalnego pokoju i współpracy między narodami dążącej do powszechnego dobra, wyrównywania szans, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pokojowego współistnienia grup zróżnicowanych społecznie i kulturowo.

 

KOMUNIKAT NR 1

 

KARTA ZGŁOSZENIA

 

PROGRAM KONFERENCJI

 

SPRAWOZDANIE Z KONFERENCJI