m

Dnia 4 października 2022 r. odbyło się godzinne spotkanie przewodniczącej Sekcji Pedagogiki Specjalnej oraz Zespołu Pedagogiki Specjalnej Wspierającego Działania Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN prof. dr hab. Marzenny Zaorskiej z Pawłem Wdówikiem - Sekretarzem Stanu w randze wiceministra w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Spotkanie dotyczyło przedyskutowania możliwości wspólnych działań w trzech podstawowych obszarach:

1) poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnościami, szczególnie z niepełnosprawnością wzrokową, ruchową i intelektualną, w domach pomocy społecznej (DPS-ach) w zakresie warunków i jakości życia, dostosowania pomocy oraz realizowanego wsparcia do indywidualnych potrzeb z równoczesnym zachowaniem prawa do podmiotowości, autonomii i samostanowienia, jak również merytorycznego przygotowania kadry, począwszy od najniższego szczebla pracowników obsługi po pracowników socjalnych, czy pracowników służb medycznych;

2) zmiany stygmatyzującej osoby z niepełnosprawnościami terminologii, w tym terminologii stosowanej w działaniach oraz dokumentach związanych z orzekaniem o rodzaju i stopniu niepełnosprawności, np. „upośledzenie umysłowe”, „upośledzenie narządu ruchu” (obecnej między innymi w treści Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, Dz.U. Nr 139, poz. 1328 czy Obwieszczeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, Dz.U. z dnia 6 maja 2021 r., poz. 857) na terminologię zalecaną przez współczesną pedagogikę specjalną, organizacje międzynarodowe i akty prawa międzynarodowego, a w szczególności Konwencję o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006, 2012);

3) nadania dzieciom i młodzieży z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej statusu ucznia (chodzi i zastąpienie obecnego statusu wychowanka statusem ucznia).

Podjęta została decyzja o przygotowaniu przez Sekcję Pedagogiki Specjalnej KNP PAN stosownych pism adresowanych do Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, nade wszystko w kwestii domów pomocy społecznej i stygmatyzującej terminologii oraz o wspólnych działaniach, które będą ukierunkowane na zmiany w istniejących aktach prawa krajowego.