MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA PT. WCZESNA EDUKACJA DZIECKA W KOLAŻU TEORII I PRAKTYKI NOWEJ RZECZYWISTOŚCI. LUBLIN, 21-23 KWIETNIA 2023 ROKU.

 

1. Organizator Konferencji: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Współorganizatorzy naukowi konferencji: Sekcja Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

 

2. Miejsce i czas konferencji: Lublin, 21-23 kwietnia 2023 roku.

 

3. Cele konferencji:

W odpowiedzi na zmieniające się przestrzenie edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, wynikające ze złożoności otoczenia społecznego, gospodarczego, kulturowego proponujemy holistyczną, interdyscyplinarną debatę upowszechniającą pedagogiczne wyniki badań i refleksję naukową oraz innowacyjne rozwiązania edukacyjne z zakresu praktyki.

Celem konferencji jest stworzenie przestrzeni do dialogu i dyskusji nad zagadnieniami związanymi z wczesną edukacją dziecka w nowej rzeczywistości i poszukiwaniem nowych form trwałej, twórczej współpracy badaczy i praktyków edukacyjnych oraz terapeutów. Mamy nadzieję, że wielopłaszczyznowa wymiana wiedzy i doświadczeń będzie sprzyjała budowaniu dialogowych strategii i metod kształtowania środowiska uczenia się badaczy i praktyków –specjalistów edukacji- na rzecz wspierania rozwoju dziecka, upowszechnienia się innowacyjnych rozwiązań wśród nauczycieli i rodziców oraz komercjalizacji badań naukowych.

W celu kompleksowego ujęcia problemów proponujemy zogniskowanie debaty wokół następujących profili tematycznych:

Portrety współczesnego dzieciństwa

Obraz współczesnego dzieciństwa zmienia się pod wpływem kryzysów i pojawiających się zagrożeń współczesnego świata. Tematyka sekcji będzie dotyczyła zróżnicowanych obrazów współczesnego dziecka i dzieciństwa, dziecka ulokowanego w różnych przestrzeniach, ciepłych i mrocznych podwórkach, dzieciństwa radosnej zabawy i współdziałania, ale i dzieciństwa samotnego, spustoszonego wojną i pandemią. Celem sekcji będzie ogląd portretów dzieciństwa wyłaniających się ze współczesnych analiz teoretycznych i interdyscyplinarnych badań.

Pejzaże edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Perspektywy badań naukowych

W tej sekcji proponujemy skupienie się na polach badawczych pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej m.in.: profesjonalizm nauczyciela i standardy zawodowe, edukacja zorientowana na wartości, edukacja skierowana na indywidualne potrzeby edukacyjne i sprawiedliwość społeczną, edukacja dla zrównoważonego rozwoju.

Skrzydła sztuki. Terapia przez sztukę.

Niniejszy panel ma stworzyć przestrzeń dla rozważań na temat sztuki w szeroko pojętym kontekście rozwojowym dziecka, edukacyjnym i terapeutycznym. Przybliżenie powyższej perspektywy pozwoli na refleksje zarówno w wymiarze teoretycznym jak i praktycznym. Przedmiotem debaty będzie edukacyjny wymiar sztuki, a także jej charakter kreatywny i terapeutyczny w następującym zakresie tematycznym: sztuka a edukacja, edukacyjny charakter projektów artystycznych, sztuka jako narzędzie terapii, terapeutyczne aspekty edukacji artystycznej.

Światłocień historii edukacji dziecka. Czerpiąc z przeszłości ku przyszłości

Celem sekcji będzie dyskusja dotycząca stanu badań nad wychowaniem dziecka w różnorodności jej aspektów, w dziejach edukacji i oświaty. Sesja naukowa pozwoli na prezentację i konfrontację zainteresowań i autorskich badań w historycznym ujęciu. Zapraszamy serdecznie badaczki i badaczy do wypowiedzi na podstawie prowadzonych badań w obszarze edukacji, wychowania, opieki oraz działań rekreacyjnych i zabawowych dziecka w jego wczesnym rozwoju (do nauczania elementarnego włącznie). W panelu pragniemy stworzyć przestrzeń umożliwiającą dyskusję na temat koncepcji oraz działań edukacyjnych i wychowawczych prezentujących rozwiązania praktyczne jako ,,światłocienie’’ historii wychowania i opieki w odniesieniu do dziecka i najmłodszego ucznia, implikujące ku współczesności.

Przestrzeń praktyki. Galeria innowacyjnych wdrożeń

Celem sekcji jest prezentacja mozaiki praktyki edukacyjnej opartej na różnych teoriach i koncepcjach pedagogicznych. Zakładamy, że galeria innowacyjnych wdrożeń stanowić będzie obszar prezentacji nieszablonowego myślenia nauczycieli wyrażającego się w realizacji projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci, uczniów, rodziców oraz instytucji edukacyjnych. W ramach sekcji proponujemy dzielenie się wdrożeniami programowymi, organizacyjnymi i metodycznymi.

Podczas konferencji przewidziane są:

  • obrady plenarne wprowadzające w problematykę konferencji;
  • obrady w sesjach naukowych w zespołach tematycznych;
  • otwarta sesja plakatowa, służącej prezentacji wyników badań naukowych i doświadczenia z innowacyjnych rozwiązań praktycznych;
  • edukacyjna gra miejska „Śladami Koziołka”;
  • warsztaty praktyczne „Moc praktyki”.